onsdag 10 december 2008

Julefrid: Omtänksamma julklappar 1

Det finns nu en massa olika sätt att slå in välgörenhet i julklappar. En trend i kölvattnet av klimatdebatt och ett granskande av konsumtionssamhällets baksidor kanske. Bra i alla fall. Säkert möjligt att diskutera, men det tänker inte jag göra. Jag ger dig några tips i stället och börjar med Unicef. Jag köpte en julklapp därifrån ifjol. En leksak, en doktorsväska, till sonen. Jättefin.

Unicef har en hel del saker. Leksaker, ljus, glas, accessoarer, kort. Ja, allt möjligt. Och genom att handla av dem så stöder du deras arbete.

De har också en stor gåvoshop. Här kan du välja att köpa saker som Unicef sedan delar till de barn som bäst behöver det. Du kan köpa allt från ett myggnät till en vattenpump. Du kan köpa mässlingsvaccin, högenergimjölk, 100 skrivböcker, ett ton gröt eller en fyrhjulsdriven jeep.

Unicef poängterar att det du köper är en riktig produkt, inte bara en symbolisk gåva. Som tack får du ett gåvobevis som kan läggas under granen.

Jag tänker så här: även om jag förstår att mina futtiga hundralappar inte är det som gör den stora skillnaden, så gör ändå fem värmande yllefiltar och sex liter högenerigmjölk stor skillnad för den som får det. Hur tänker du?

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag tänker som du: I år ersätter vi våra julkort (vanligen beställda på ett framkallningsföretag på nätet) med en sådan gåva från Unicef. Vännerna får julhälsning via email istället.

Sara sa...

Anna: Det är smart! Vi har också gjort det ett par gånger.