tisdag 9 december 2008

Maten rara

Snart är det tid för julbord efter julbord. För vissa. Andra får vänta till julafton. Lika bra det, kan jag tycka, som tillhör den senare kategorin. Innan julmaten sköljer över oss måste vi äta helt vanligt några dagar till. Och jag bloggar därför på ett av mina favoritteman: Vardagsmaten.

Den ska vara nyttig och god, snabblagad och prisvärd. Inte alltid helt lätt att uppfylla allt detta.

Förra veckan såg vårt försök ut så här: Risotto med kyckling (min personliga favorit), spagetti carbonara, McDonaldsmenyer till de större och barnmatsburk till den yngsta, Varmrökt makrillfilé och kokt potatis, kyckling och rotfrukter i ugn samt stora köttbullar smaksatta med fetaost och soltorkade tomater, puttrade i tomatsås.

Angående min personliga favorit: Risotto. Långt från skolans skapelse med samma namn. Risotto går att variera i det oändliga. Jag gör den ofta helt vegetarisk, med t. ex. broccoli och svamp. Sockerärtor. Eller med kyckling och grönsaker. Eller räkor. Eller riktigt lyxig med goda arborioriset och vitt vin, och trattkatarellerna. Ett vardagsmatstips direkt från mig till dig!

Angående något helt annat: Jag gillar hängivna matbloggare och har nu fastnat för en ny. Vad tror du om de här Tjinuskiskakorna som hon presenterar? Måste inte vi testa att baka dem på lördag?

Inga kommentarer: