måndag 6 oktober 2008

Yes, master

Qi-gong. Kursen är slut och nu ska du få höra.

Alla andra blir saliga av yoga. Jag provade ett halvår, och var nöjd sen. Det räckte. Det blev ingen långvarig relation. Men som jag sa, jag söker vidare. Undrar hur man mår bäst. Provar lite här och provar lite där.

I helgen provade jag Qi-gong. En intensivkurs med en kinesisk qi-gong mästare. Jag har tränat, tränat, tränat qi-gong hela helgen. Mediterat, slappnat av, andats in, andats ut. Känt qi. Masserat punkter i nacken för att bli mindre snorig. Det är sant.

Nu ska här införlivas i de dagliga rutinerna. Qi-gong är inte bara för tanter. Det är även för mig. Det är långsamt, meditativt, avslappnande och läkande för kroppen. Och jag ska träna det. På egen hand. Jag börjar idag. Och jag ska hålla dig uppdaterad på qi-gongfronten.

Förmodligen är det all qi-gongträning som har gjort att jag är mycket bättre i förkylningen. Det, och så echinaceabruset.

Ett litet tyvärr, bara. Min qi-gong mästare har konstaterat att jag behöver tillföra magen värme på mornarna. Det betyder att jag inte får äta något kallt till frukost. Inte yoghurt med blåbär, krossat linfrö och musli alltså. Gröt, och en kopp te. Yes, master.

2 kommentarer:

LindaLiten sa...

Men rackarns vad intressant. I Härnösand? Bor han där, mästarn? varför vill din kropp ha varm mat på morgonen?

Sara sa...

Linda: Mästaren bor i Härnösand, sedan två år tillbaka, i ett fantastiskt hus.

Det var mycket hummande när han läste min hand och kom fram till att jag måste skippa yoghurten, men han var inte nöjd med hur min mage funkar, och framförallt inte på morgonen. Då behöver jag tillföra energi, genom varm mat. Typ så! :)