måndag 6 oktober 2008

Bloggar mat igen och skäms inte. Eller bara lite.

En dåligt fungerande självscanningsmakapär är lite irriterande. När man har det perspektivet. Men det gick ändå, och nu har vi mat i skåpen igen.

Jag hittade någonslags inspiration till matplanering och fyllde en veckomatsedel med en hel del nyheter. Dessutom har jag idag glädjen att presentera två alternativa veckomatsedlar. En från min syster och en från min vän. En massa vardagsmat, direkt från två småbarnsmammor, ute i verkligheten.

Vi äter inspirerat av Coops Sara Bégner: Sejgratäng med rotfruktskross, stekt ris med räkor, kyckling med gul bulgur, köttfärsås och makaroner. Till helgen drömmer vi om musslor, maken och jag. Eller kanske den här soppan. Risgrynsgröt blev jag också, lite otippat, sugen på efter att ha läst detta. Lunchmat i helgen?

Min syster ger dig följande veckomatsedel: Lax, potatis och smögensås, Billys pizza, egengjord pizza (hoppande, poppande), lasagne, kycklingpaj, fläskkotletter med stekt potatis, rester samt spagetti carbonara.

Är du modeintresserad kan du i stället låta dig inspireras av, milt sagt, modeintresserade väninnan: Pannbiffar med stekt lök, råstekt potatis och egen brunsås, tomatsoppa med getost och surdegsbröd, lax teriyaki och ris (med sallad på rucola, babyspenat, rostade solrosfrön och sesamfrön, köttfärssås och spagetti (med vitkålssallad i senapsvinägrett. Och parmesan!), tunnpannkakor med rårörda bär eller hemmakokt äppelmos och keso, pastasås med räkor samt panerad spätta och potatis eller ris (med yoghurtsås smaksatt med ketchup, saltgurka och citron). (Hon gillar inte bara kläder, hon gillar god mat också!)

Nästa vecka hoppas jag kunna ge dig fler veckomatsedlar, direkt från verkligheten. Over and out!

7 kommentarer:

Anna sa...

Nej, skäms inte; jag har redan skrivit ut både sejgratängen och kycklingreceptet!

Gröten såg fantastiskt smarrig ut men föll på tillagningstiden.

Anna sa...

Hoppande, poppande pepparpizza?! Recept!

Maria sa...

Vad sägs om att byta ut några av kötträtterna i dina och väninnornas matsedlar mot vegetariska rätter?

Djuren och miljön blir tacksamma.

Sara sa...

Anna: Vi åt sej igår och gladdes åt ett lätlagat och gott recept som passade även en 11 månaders bäbis!

Hoppande, poppande pepparpizza ja! Har DU receptet? Jag har det inte. Jag kör på fri hand. Syrran också!n:)

Maria: Gärna! Kan jag maila dig för en alternativ veckomatsedel? :)

Anna sa...

Äsch, jag som trodde det var speciella ingredienser.

Men sugen på hemgjord pizza blev jag minsann!

:o)

Kajsa sa...

Det är lika roligt att läsa varje gång, så sluta inte med matinläggen, Sara!

Idag åt vi rosélaxen med rotfruktskross som du tipsade om. Gott! Fast löken hade behövt bli lite mjukare, ska nog mjuksteka den lite först nästa gång.

Sara sa...

Kajsa: Visst var den god!?