torsdag 18 september 2008

Tänkvärt en torsdag

I bloggens begynnelse var det mycket miljö. TV-serien Planeten skrämde livet ur mig och klimatångesten slog till med full kraft. Hur skulle man förhålla sig till detta nya hemska? Frågorna var många. Åtgärderna listades ganska snart i tidningarna, i tv, på bloggar, ja, överallt. Ekologiskt blev en trend. Organic och eco. Förpackningar blev gröna. Naturligt. Idag förmår jag inte ta in allt. Information rasar över mig från alla håll och jag blir tvungen att sålla. Men så ibland läser jag något som fångar mitt intresse. Den här gången i Naturskyddsföreningens medlemstidning.

Vackra svartvita foton på Mathilda Tham gör att jag stannar upp och börjar läsa. Det visar sig att jobbar med mode och är miljöaktivist. En intressant kombination. Hon jobbar med hållbarhet inom modebranschen och vill förändra modeindustrin på följande sätt:"Det viktigaste är att ta ned den enorma överkonsumtionen och överproduktionen. Det är ofantliga mängder material som omsätts." Hon säger också att vi har vant oss "vid priser som inte är de rätta, som inte tar med miljön och sociala förhållanden." Hon menar att "vi måste gå från ett snabbt till ett långsamt mode, ifrån att konsumera kläder till att använda dem."

Jag tackar Mathilda för påminnelsen och tänker till lite extra. Hur tänker du?

Naturskyddsföreningen har en naturbutik på nätet, lämplig att julhandla från!

3 kommentarer:

Anna sa...

Jag tänker i allmänhet som du, och framöver (efter detta inlägg) i synnerhet som du!

Sara sa...

Anna: Va bra! Tycker jag. :)

Ann-Christin sa...

Jag har läst om Matilda Tham vid flera tillfällen och hon har alltid något klokt att säga om hållbart mode. Hennes idé om klädbibliotek är intressant.