tisdag 23 september 2008

Korvens dag eller?

Jag har ätit korv två gånger idag. Jag tror det är första gången i mitt liv. Jag gillar inte korv. Inte alls. Maken och sonen gillar korv. En hel del. Idag åt sonen och jag en krisvarmkorv på eftermiddagen och sedan tillagades falukorv till middag. Det var för mycket korv. Alldeles för mycket.

Maten är helt oplanerad den här veckan. Matbudgeten är farligt nära att spricka och jag har ingen inspiration till veckomatsedel. Och vad värre är: jag känner mig less på att laga mat. Jag gör ju inget annat. Förmodligen hänger svackan ihop med förkylningen. Och nu när den är på väg bort (hoppas jag) kanske matidéerna återvänder.

Vi bjöd på förrätt i lördags när vi deltog i matstafetten. Vår favoritsoppa blev det. Jordärtskocksoppa. Med baconhack och grissini. Vitt vin. Trevligt. Till varmrätt blev vi bjudna på pasta med färska tomater och parmesan, ett recept som jag hade givit värdinnan, vilket blev lite lustigt, men givetvis mycket gott. Efter en sista cykeltur intogs efterrätt bestående av chokladmousse och hallon. Den ultimata efterrätten. Så god! Och så smuttade jag konjak till. Smuttade alltså.

Ingen veckomatsedel alltså, men på fredag äter vi Hoppande, poppande, pepparpizza. Det har sonen bestämt, efter att ha tittat på Higglystans hjältar. Jag hoppas han har receptet.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Matinspirationen försvinner ibland, men den kommer snart tillbaka :)

LindaLiten sa...

Mums, jordärtskocksoppa är en riktigt bra höst-tröst-mat. Jag kokade min goda tomatsoppa häromdagen, superenkel. Hojta om du vill ha receptet. Vi äter den med getost.

LindaLiten sa...

Jo just det, hälsa maken att han och sonen kan få bli medlemmar i min varmkorvsklubb om de vill ;-)

Anna sa...

Så känner även jag just nu. Dessutom har jag heller ingen aptit på det jag själv lagat. Mest äter jag när maken lagat eller när vi kommer bort.

Jag tror naivt att jag i dagsläget hade klarat mig på frukt, riven råkost, kokta ägg, grapefrukt och OLWs Cheeze Cruncherz...

Så klart hoppas jag på att det är en höstsvacka, för så här kan vi ju inte ha det! :o)

Sara sa...

Maria: Ja, det är up och ner!:)

Lindaliten: Maila gärna ditt recept! Undrar om jag inte har ätit den för länge sedan...

Varmkorvsklubben låter som något för herrarna!

Anna: Nej, så här kan vi inte ha det. Självklart är det en höstsvacka. Eller kanske en septembersvacka. Vi repar oss!