fredag 13 juni 2008

Surdegen. Hur gick det sen?

Jo, men det gick faktiskt bra. Tror jag. Brödet har helt klart det rätta brödutseendet. Högt och fint. Jag smakade det igår kväll. Efter ett dygns mognad. Det smakar mycket. Syrligt. Jag tog tre mackor. Maken tog en. Sedan frågade han om det var helt slut på Lingongrova. Köpebrödet som vi hade i frysen. Det var det.

Maken kommer alltså inte att okynnesäta av detta bröd. Hans brödsmak skiljer sig från min. Han gillar höga, fluffiga vetemjölsbröd som inte innehåller någonting. Förutom luft. Jag gillar grova, rejäla bröd.

Jag känner mig dock lite skeptisk till detta, mitt första försök. Jag vet inte riktgt hur det ska smaka. Kan jag skicka en skiva till någon som kan tycka till?

3 kommentarer:

Rebecca sa...

Jag var inte alls särskilt överväldigad av mina första surdegsbak. Tyckte de smakade FÖR surt, så jag la surdegsbaket åt sidan ett tag och ägnade mig åt poolish-bröd.
När jag i förra helgen bakade med surdeg blev jag mkt nöjd. Jag tror helt enkelt man måste lära sig hitta balansen. Idag ska jag göra ett surdegsbröd med havrekross, mathavre, honung, kesella och grahamsmjöl hade jag tänkt. Blir det bra kan du ju testa? Det kanske även maken tycker om?

Kajsa sa...

Å, skicka en hitåt, jag smakar gärna! Fast eftersom jag är surdegsnovis, så lär du inte ha särskilt stor nytta av att jag tycker till.

Lingongrova kan vara gott, någon gång ibland. Oj vad jag längtade efter det när jag pluggat ett halvår i USA. Med leverpastej och smörgåsgurka på. Men man tröttnar så fort, efter några dagar känns det bara sött och geggigt i munnen. Så är det inte med "riktigt" bröd.

Sara sa...

Rebecca: Å nu pratar du så fint att jag inte förstår! :) Poolish-bröd? Jag ska läsa på lite och återkomma. Det lät som ett gott surdegsbröd i alla fall. Ska kolla din blogg för recept.

Kajsa: Här kommer en skiva, digitalt!

Lingongrova var mycket godare innan jag läste Den hemlige kocken... Nu hör jag hans ord om bröd i huvudet, och njutningen ueblir!