onsdag 11 juni 2008

...det mesta regnar bort?

Nej. Det har varit två lite regnigare dagar bara. Skönt för gräset. Att det kommer regn.

Sommarmat ger mig lite huvudbry just nu. Jag vill ha somrig mat. Men jag vill inte grilla varje kväll, eller äta grekisk sallad flera gånger i veckan. Min somriga mat känns lite mossig. Jag behöver inspiration.

Jag lagade somriga köttfärsspätt igår. Med myntatsatsiki till. Om det var någon som tyckte att jag luktade vitlök idag.

Dessutom satte jag en surdeg igår. Nu ska jag baka ut den. Jojo!

Uppdatering: Det här brödet sjunger verkligen långsamhetens lov. Nu ska det jäsa i 1-2 timmar, för att sedan gräddas 1 timme och 20 minuter. Sen ska det mogna i 1-2 dygn.

Men vänta nu, klockan är kvart i nio. Brödet ska jäsa i minst en timme (kvart i tio) och sedan gräddas i en timme och tjugo minuter (fem över elva). Hur tänkte jag?

Och förresten: ska det verkligen lukta så här? Det luktar väldigt jäst. Jag är nästan lite berusad nu när jag skriver det här. Hjälp! Rebecca eller Martin, vad har jag gjort?

9 kommentarer:

Diana sa...

Aaaaaa - senaste numret av Elle Mat & Vin! Jag vill göra allt!

Sara sa...

Diana: Tack! Måste kolla det. Står där något om berusande surdegar också?;D

Ida sa...

Tipsar! Gör en tonfiskröra på tonfisk, keso, lite majonäs, hackad rödlök, majs, salt och peppar. Servera till bakad potatis eller gott bröd.

Medlem sa...

Tips! Koka färsk potatis (eller mandel från ifjol) och skiva den varm på krispigt tunnbröd. Strö över färsk dill, rödlök, gul lök och tomatskivor. Toppa med t ex kaviar från burk (jag väljer tångcaviar eftersom är vegan)

Somrigt och gott och mkt lättlagat :)

Rebecca sa...

Är det surdegen som luktar? Den ska inte dofta underbart, men inte direkt äckligt heller.
Det är viktigt att du bara rör med rena saker i surdegen, annars kan bakterier bildas, och då luktar den illa.

Om surdegen luktar ordentligt med ättika kan du spara ca 2 msk och blanda med lika delar vatten och mjöl. Efter några dagar har du en fräsch surdeg.

Sara sa...

Ida: Tack för tipset. Kan bli kvällens middag!

Medlem: Oo, vad gott det låter. Färskpotatis och tunnbröd, bara det! Hmm, kanske DET blir kvällens middag. Tack!

Rebecca: Surdegen luktade, just det, ättika. Jättemycket, tyckte jag. Men jag är ju helt oerfaren. Nu har jag bakat med den ändå. Tror du bröder smakar skumt? Vi får se ikväll när det har mognat klart! Tack för att du reder ut begreppen.

Ann-Christin sa...

Gaspacho tycker jag är god sommarrätt, gärna med lite varmt vitlöksbröd till eller mycket krutonger. Det skall bli spännande att se hur det går med ditt surdegsbröd!

Kajsa sa...

Jag har samma problem: somrig mat utan att fastna i samma gamla hjulspår. Behöver jag tillägga att vi åt grekisk sallad tidigare i veckan? ;-)

Ser med spänning fram emot dina experiment med surdeg. Och kvällsproblemet - att behöva vara uppe för sent för att vänta ut brödet - känner jag väl igen.

Anonym sa...

Fisk i alla former är ju gott på sommaren (också). Och så alla dessa primörer. Just nu är grön sparris med parmaskinka och parmesan en favorit hos oss.