onsdag 4 juni 2008

Sommarbröd

Jag måste baka bröd idag. Det är slut och det går inte att rusa till butikshyllan i tid och otid. Jag får rysningar av innehållsförteckningarna och maken får rysningar av prislapparna. Jag får ge mig på något slags somrigt bröd.

Och sen undrar jag varför jag inte kommer till skott med surdegen? Jag kanske bara ska sätta en deg helt enkelt. Vad kan hända? Att den inte blir bra och jag får slänga den? Jag provar.

För brödinspiration tittar jag in här. Har jag sagt det förut?

9 kommentarer:

Ida sa...

Verkar vara en bra sida. a usch vad dyrt det ä med bröd. Köpte ett nybakat igår för tamigtusan 22 kr! Måste baka, måste baka...

Diana sa...

Jag håller med dig. Köpebröd är läskigt! Vet inte hur många gånger jag glömt bröd i skafferiet på landet och två-tre veckor senare (en gång tom 8 veckor senare) luktar brödet inte ens mögel, fullt ätbart. Eller kanske inte, just därför? ;)

Ska du baka surdeg så måste du kika in hos Martin, om du inte gjort det förr!

http://paindemartin.blogspot.com/

Sara sa...

Ida: Nu är degen satt här! Kom igen du också!

Diana: 8 veckor och inget mögel - det är äckligt. Fy!

Och tack för att du påminner om Martins blogg. Den hade jag glömt. Måste nog kika in där för lite tips. Så kanske jag vågar till slut...:)

Kajsa sa...

Å, jag har tänkt baka i flera veckor nu. Brukar baka nästan allt vårt bröd, men har inte kommit till skott. Jag låter mig inspireras och kör ett bak idag, jag också! Jästen ligger i kylen och bara väntar. Rågflingebullar får det bli!

Sara sa...

Kajsa: Det är samma här. Jag brukar baka det mesta, men har prioriterat annat ett tag. Nu var det dags att ta tag i bakandet och därmed få njuta av det hembakta. Mmmm...:)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Växla ner sa...

hittade hit pga ditt köpstopp, en jättebra sida du har

Rebecca sa...

Vad glad jag blir att du kikar in hos mig =). Säg till om du vill att jag ska testa något särskilt (jag kommer har mkt tid att experimentera i sommar).

Trevlig söndag.

Sara sa...

Ekonomisanering: Välkommen, och tack!:)

Rebecca: Hej, hej, vad kul att du är här! :) I sommar ska jag lära mig baka med surdeg. Så enkla surdegsrecept, det önskar jag mig!