tisdag 6 maj 2008

Supermat - vägen till ett friskare liv

Boken Supermat - vägen till ett friskare liv av Helena Nyblom är utläst. Och min önskan att få inspiration till att äta nyttigare är uppfylld. Nu är jag på G. Här ska ätas nyttigt.

Supermat, det är mat som stärker kroppens självläkande förmågor. Boken tar upp 18 sådana födoämnen i lika många kapitel. Nyblom beskriver varje råvaras unika egenskaper, vad de innehåller och hur de påverkar vår hälsa. Det handlar ofta om att människor som äter mycket av supermaten har ett bättre försvar mot cancer, hjärtkärlsjukdom och diabetes, men även skydd mot andra sjukdomar.

Helena Nyblom är läkare och det gör boken extra intressant. Två världar som möts. Doktorn skriver om naturens skafferi, vilken styrka som finns däri. Många, långa ord blir det: fytokemikalier, lykopen, karotenoider och polyfenoler. Ett nytt språk. Men inte störande, utan intressant. Tycker jag, som är intresserad av sambandet mat och hälsa.

Jag gillar också att doktor Nyblom skriver ut sin rekommendation i varje kapitel, dvs. hur mycket hon rekommenderar att vi ska äta av varje råvara. Det finns också några recept till varje kapitel, men det är inte där bokens styrka ligger. Nej, den här boken ska man läsa om man vill veta varför vissa saker är nyttigare än andra. Om du vill veta vad du ska äta. Inte vad du inte ska äta.

Vi kan påverka hur vi mår med hjälp av mat. Det är min erfarenhet sedan tidigare. Förändringarna kan kännas radikala i början, men blir snabbt till en vana och till ett sug, vilket är ännu bättre. I Supermat beskrivs råvarornas förträfflighet och jag tycker det är svårt att inte lägga till dem i kosten. Dessutom är de goda.

Jag har lagt till blåbär och linfrö i min havregrynsgröt på morgonen, jag har slutat fnysa åt tomaterna, jag har mumsat nötter och solrosfrön när suget har satt in, jag har greppat broccolin i grönsaksdisken flitigt, jag har njutit av apelsiner i massor, jag har ätit avokodo bara så där och jag har ringlat rikligt med olivolja över couscousen. Jag är påverkad. Och glad att jag läste Supermat.

Så säger Helena Nyblom:
Ät varje dag: Apelsin, blåbär, havre, fullkorn, krossade linfrön, nötter, olivolja, gröna bladgrönsaker, tomatsås, yoghurt.

Ät flera gånger i veckan: avokado, baljväxter, broccoli, kål, mörk choklad (Jippi!), granatäpple, fet fisk, lök, tomater, röda & blå vindruvor, äpple.

Nu läser jag bokens motsats: Den hemlige kocken. Inte direkt Supermat som beskrivs i den. Hua!

8 kommentarer:

Ida sa...

Intressant. Men det svåra är att lägga om kosten och inte ändra tillbaka efter ett tag när nyhetens behag lagt sig.

Va? Ett nytt sätt att kommentera, är det bara hos dig eller hos alla?

Petra sa...

Jag har gått och sneglat på den där boken ett tag. Du rekommenderar den då med andra ord :)?
Fast jag vill ha lite reccept också.

Sara sa...

Ida: Precis. Det är det svåra. Jag vet inte, men just nu tänker jag att ju mer jag lär mig desto större blir min inspiration att äta rätt. En vacker dag kanske jag har fattat så mycket att jag kan hålla mig ifrån skräpet för alltid! Eller också blir det aldrig så...

Jag har tagit bort kommentargranskningen om det är det du menar. Kände mig redo. Och gjorde det!

Petra: Jag rekommenderar alla som är intresserade av mat och hälsa att läsa boken. Men, det är ingen kokbok. Jag tyckte faktiskt inte att recepten var så bra. (Har iofs bara provat ett än). Se om du kan låna den först, eller bläddra långsamt i den i bokhandeln, läs ett kapitel så förstår du upplägget. Jag är glad att jag har mitt eget ex och kommer garanterat återvända till det många gånger. Men jag kan bli lite lätt manisk över den här typen av böcker! ;)

Kajsa sa...

Sara: Tur att jag inte hoppade på köpstoppet, för den boken tror jag att jag måste köpa! ;-)
Trevligt är att mycket av supermaten är favoritmat för dig: avokado, tomat, broccoli, spenat, blåbär, lax och apelsin är sånt som förekommer ofta här hemma. Det skulle inte vara något problem alls att äta dessa favoriter oftare. Inte resten heller.
Twix fanns inte med på listan. Synd med tanke på min lotterivinst från Gröna lund-besöket i söndags...

Ida sa...

Jag har också funderat på att ta bort det. Det är spännade att gå in och se hur många kommenatarer man har fått.

Ulrika Forsell sa...

Hej! Hittade din blogg när jag surfade runt efter lite kul och intressanta bloggar. Superfoods är verkligen härligt! Visst blir man glad när man fyller sig med nyttigheter. Just denna boken har jag missat! Den ska jag kolla upp...låter intressnt. Må så gott!
Ulrika

Sara sa...

Kajsa: Supermaten är supergod. Det enda som är lite problematiskt för mig är faktiskt bönorna. Jag har lite svårt för dem. Hittar sällan bönrecept som jag faller för, och som jag kan äta om och om igen.

Twix fick inget kapitel i den här boken. Men kanske i Nybloms nästa bok. Vem vet, kanske innehåller den fytokemikalier i massor!

Ida: Jag kände att lite av vitsen med en blogg försvann när jag hade granskningen aktiverad. När jag förstod att jag kan bevaka mina kommentarer vi mail, tog jag bort den. Det funkar bra!

Ulrika: Välkommen! Vad roligt att du hittade hit och att du kommenterar. Att äta nyttigt ger glädje, helt klart. Både i kroppen, och i själen.

Anonym sa...

Jag håller med, det är en fantastisk bok! Skönt förhållningssätt till hälsa och kost. =)
/Malin