onsdag 7 maj 2008

Reflektioner från en storhandling

Vilken skillnad det är att vakna sex i stället för fem känner jag idag, när inget av barnen startade dagen så tidigt. Sedan är allt relativt. Sovmorgon till sex var väl inget man drömde om innan barnen kom.

Igår hastade jag igenom Coop och genomförde veckans storhandling på rekordtid. Jag hade lite bråttom och svor över att allt jag behövde för veckans matlagning inte fanns. Det betyder att jag måste kompletteringshandla, förmodligen redan i morgon. Dessutom svor jag över att matpriserna har stigit så. Visst är det många år sedan maten var så här dyr? Eller är det vår växande familj som gör matbudgeten ansträngd? Sedan har jag svårt att låta bli att köpa ekologiskt, även om det ibland (ofta) är väldigt mycket dyrare.

Men det finns en annan sida också: kan man framställa bra mat hur billigt som helst? Eller måste det helt enkelt få kosta? Jag tror att det är så. Är jag en lättlurad konsument då? En hysterisk mamma som tror att hon kan skydda sin barn mot världens ondska genom att ge dem ekologiska morötter och rättvisemärkt kakao? Är det värt det att betala extra för att få bra mat? Och, en sista viktig fråga, får jag bättre mat för att jag betalar mer? Jag har reflekterat över det förut. Nu reflekterar jag igen.

Som mammaledig förgyller jag min matlagning, the neverendingstory som den kallas, med att prova nya recept. Den här veckan provar jag en laxpasta som jag såg i Linas blogg.

Vi äter också: tomatpaj, pasta med kronärtskockshjärtan, viltfärsgrytan (nu igen), ugnsstekt kyckling och bulgur med grönsaksfräs och tonfisk.

Supermaten dyker upp både här och där: blåbär till frukost, broccoli till lunch, apelsin till mellis och tomat till middag!

5 kommentarer:

Anna sa...

Mina tankegångar är precis som dina. Jag vacklar mellan pris, kvalitet, kunskap/okunskap samt bluff. Och egentligen har jag inte kommit någon vart i mina tankegångar.

– Är den ekologiska maten värd sina pengar? Och är den så mycket bättre? (Pris/Miljöbelastning)
– Hur dålig är egentligen den billiga maten?
– Var ligger min egen gyllene medelväg?

Alla de där tankarna har jag med mig hem i påsen varje gång jag handlat.

Ps. Av inspiration från dig har vi numera blåbär på frukostgröten! :o)

Ulrika Forsell sa...

Vad intressanta ämnen du tar upp. Jag skrattade åt det där med att ge sina barn ekologiska morötter...Jag funderar oxå runt sånt här emellanåt. Men känner mig rätt övertygad om att det är BRA att välja ekologiskt. Jag tycker att den smakar mer och bättre! Speciellt vissa saker bla ägg, bananer och citroner. En annan viktig bit för mig är att ekologiskt innehåller mindre tillsatser. Är det marmelader tex så är dom oftast sötade med råsocker istället för socker, det är mindre konserveringsmedel ingen natriumglutamat osv.
Sen kan man verkligen fundera kring det här med miljön! Närodlat kan ju där vara bättre än ekologiskt från andra sidan jordklotet.
Tja..det är mycket att tänka på som mormor och farmor slapp!! ler...
Kul att läsa om andra som har liknande tankar!

Idag skiner solen...Jippi

Sara sa...

Anna: Visst är det svårt. Man kan bli stressad av alla val, alla möjligheter, all faktagranskning. Jag hoppas att Den hemlige kocken kan ge mig några svar. Problemet är väl bara att det finns så många svar.

Jag söker också efter den gyllene medelvägen. Hojta om du hittar den!

När du berättar att ni äter blåbär efter att ha blivit inspirerade av mig, måste jag bara tycka att bloggvärlden är fantastisk!

Ulrika: Jag är också övertygad om att ekologisk mat är bra mat. Avskyr, liksom du, äckliga tillsatser och vill inte stoppa i min familj sådant. Transporter av maten är däremot svårt, det kan jag inte så mycket om heller. Ekologiskt långtifrån eller icke-ekologiskt nära? Vilket är bäst?

C. Meow sa...

Ja visst är det svårt. Jag som är singel kan kosta på mig att välja krav och ekologiskt (skillnaden i pris blir inte så stor för mig) men jag tänker samma sak som du. Blir jag bara lurad? Vad är bäst - närproducerat eller ekologiskt? Puh, inte lätt. Sen har jag börjat läsa innehållsförteckningar bara för att undvika det mest konstgjorda.

Skönt att höra att det är fler som funderar ...

Sara sa...

Camilla: Ja, det är skönt att fler undrar samma sak. Bra att du unnar dig bra mat, och att du läser innehållsförteckningarna. Det gör jag med - och blir chockad över allt skräp.

Kanske ska man bara följa magkänslan i det här fallet. Min magkänsla talar för ekologisk mat... :)