torsdag 8 maj 2008

Köpstopp: första veckan

En veckas köpstopp. Ingenting, om man jämför med De Stora Köpstopparna. Inte så mycket för mig heller faktiskt. Det har inte varit ansträngande på något sätt. Däremot är det intressant att vara lite extra medveten på alla de köpimpulser som jag får. I mitt fall handlar det mest om shopping på planeringsstadiet. Alltså jag ser saker, i tidningar, på tv, på nätet, på andra, som jag tror att jag behöver och ett köpsug uppstår. Jag tror att jag har hittat något smart, snyggt, praktiskt eller billigt och skriver ner den på min mentala shoppinglista. Något jag ska titta efter på lördag, när mina inköp ofta görs.

Förra helgen var jag bortrest och behövde inte lägga två fingrar i kors för att bryta något konsumtionsmönster. Ändå lyckades jag faktiskt hamna i ett shoppingcenter två gånger. Jag kände mig lite vågad som utsatte mig för frestelser, men konstaterade att det inte är särskilt svårt att motstå impulsen att köpa något, om man väl har bestämt sig. Det är en värdefull insikt att ta med sig.

Under veckan har jag också givetvis följt min förebilds köpstopp och i hennes blogg snubblade jag över begreppet Shoppingbulimi som på ett enkelt, om än motbjudande, sätt beskriver det som vi ägnar oss åt lite till mans. Vi rensar ut gamla prylar, omoderna kläder och utlästa böcker, för att sedan köpa nytt, som snart går samma öde till mötes som sina föregångare. Jag är, som bekant, en stor vän av att rensa ut, men känner mer och mer att utrensning som inte följs av ett mer genomtänkt förhållningssätt gentemot shopping inte är mycket värt.

Lätt som en plätt kan första veckan summeras med. Men mer intressant är väl att titta på vad jag har låtit bli att konsumera: en glossig tidning till bilresan (för att det skulle kännas så lyxigt att bläddra i en när båda barnen sover och maken kör. Sov människa, du har inte sovit på ett halvår!), kortärmade sommarbodies till dottern (för att de var så fina. Ja, men hur många sommarbodies behövs - egentligen?), en jeanskjol till mig själv (För att jag tror att jag kommer vara fin i en jeanskjol. Jag ska köpa mig en när köpstoppet är över!), blommor till hemmet (för att vardagen känns så grå. Men gå ut människa!)

I bloggen My simpler life köpstoppas det också. Där man kan ladda ner en kalender för att på ett strukturerat sätt rensa i röran. Härligt om man gillar ordning och reda. Eller kanske för mycket!?

4 kommentarer:

Ann-Christin sa...

Heja! Det verkar ju gå bra!

Sara sa...

Anki: Ja, det går bra än så länge. Men de är fasligt vad ofta jag ändå tänker att jag ska köpa något!

Kajsa sa...

Intressant läsning! Jag känner igen det där om shopping på planeringsstadiet. I mitt fall handlar det ofta om webbshopping jag tänkt ägna mig åt. Men sen när det väl blir dags så har jag oftast tappat lusten. Vilket ju är bra.

Det där med shoppingbulimi och baksidan av allt rensande är också tänkvärt.

Härligt också att höra motargumenten till dina shoppingimpulser. Just glossiga magasin blir det för många av här hemma. Vilket leder till att de ligger slarvlästa och blir till dåliga samveten: "jag borde läsa". Nästa gång jag känner magasinsuget ska jag gräva fram den som ligger underst i högen!

Sara sa...

Kajsa: Fördelen när man läser magasin slarvigt är att man kan läsa dem en gång till, och en gång till... Det är ju jättebra!:)

Jag läste tex en Mama idag som verkligen inte är ny! Jättetrevligt!