fredag 9 maj 2008

3 saker

Idag är det fredag och fredag = städdag. Visst var det så vi sa? Jag skulle verkligen älska att få hemmet skinande blankt och såpadoftande idag. Men jag tror faktiskt inte de kommer att hända. Agendan är full och städningen riskerar att återigen bortprioriteras. Är det nu man ringer företaget som tillhandahåller hushållsnäratjänster?

Nej städningen får vänta till en annan dag. Jag ändrar mig. Får man det?

Tre saker jag har ändrat mig om:

1. Fetaost. Vet du, att när jag åkte till Grekland första gången som femtonåring tyckte jag att fetaost var fullkomligt vidrigt? Smaken, lukten, konsistensen, allt var fel för mig. Jag trodde på allvar att de vuxna gjorde sig till, när de sa att de tyckte det var så fantastiskt gott med grekisk sallad. Idag älskar jag fetaost.

2. Ernst. Först tyckte jag som min man, att Ernst Kirchsteiger var jättejobbig. Jag orkade inte ens titta på honom. Sedan gick tiden och en dag såg jag en inredning som Ernst hade gjort. Sen såg jag fler, och till slut började jag faktiskt titta på Sommartorpet. Jag kunde då konstatera, lite motvilligt, att jag gillar hans inredningar. Och. Jag gillar honom. Hans personlighet sticker ut. Jag skrattar alltid när jag tittar på Ernst. Han är bara för mycket. På ett bra sätt.

3. Barnuppfostran. Behöver jag säga något mer? Inte nog med att man får ångra det man tyckte och tänkte (och ibland, Gud förbjude, sa!) innan man fick barn. Man får ständigt revidera sina åsikter. Ständigt byta perpektiv. Ge upp föreställningar som man nyss trodde var de rätta. Precis när man fattat, då är det något nytt som gäller. Och ingen har informerat de stackars föräldrarna, eller barnet, för den delen. Det är bara att försöka hitta tillbaka till stigen. Igen.

Vad har du ändrat dig om?

4 kommentarer:

lina sa...

1 Att jag inte behöver vara bäst på allting. Var extremt tävlingsinriktad tidigare och det var ruskigt jobbigt. Idag är jag mycket slappare och njuter mer istället!

2 Kaffe! Från att ha sagt att jag nog aldrig kommer att klara av att dricka en kopp kaffe till värsta kaffeälskaren! Konstigt hur det kan bli...

3 Dömande/Icke dömande. I dag försöker jag att ta emot olika situationer och känslor som de kommer, utan att döma dem. Så var det inte tidigare kan jag säga...

Ha en trevlig Helg!

Sara sa...

Lina: Härligt att du lyckas ändra på sådant som var jobbigt tidigare. Och att bli en kaffeälskare!

Det har inte jag lyckats med. Jag tycker forfarande att kaffe är jätteäckligt. Du menar alltså att det kan ändras!? ;)

Tack för att du delar med dig!

Anonym sa...

Det är en styrka att kunna ändra sig! Jag kan vara rätt envis men om jag upptäcker att jag haft fel så har jag inga problem med att ändra mig. Under årens lopp har jag ändrat inställning till mycket - både åt det positiva och negativa hållet. En sak som jag kommer på just nu är att när jag var ung tyckte jag att Monika Zetterlund var både ful och sjöng förfärligt. Idag tycker jag precis tvärt om!

Sara sa...

Gunilla: Det är en styrka att kunna ändra sig! Det ska jag komma ihåg. Inget misslyckande, utan en styrka! Tack för kloka ord!