måndag 7 april 2008

Testar Tradera: första köpet












Idag stannar vi inne. Både vädret och, framför allt, familjens hälsostatus gör att en innedag är det bästa för oss idag. Jag ska passa på att berätta om mitt senaste försök att lätta mitt dåliga konsumtionssamvete: Tradera.

Jag är en fullständig nybörjare på Tradera. Har knappt varit inne på sajten. Men jag ville utforska möjligheten att sälja, i första hand, urvuxna barnkläder. Men också prova om detta månne är vägen för mig att gå, när jag försöker lära mig att handla mer second hand.

Jag startade min Traderakarriär med ett köp. Jag ville se hur det hela gick till, från andra sidan, innan jag lade ut några plagg själv. Jag började med att skaffa en mailadress som kan användas för mina affärer och i kontakten med Tradera. Det visade sig vara bra. Tradera skickar ut mail i parti och minut och det är skönt att ha dem samlade på ett ställe. Sedan skapade jag ett konto hos Tradera. Det var givetvis inte svårt, lite tidskrävande när man är trött och trögfattad, men instruktionerna är tydliga. När man lyckats logga in är det bara att lägga ett bud. På något av allt det som finns att köpa. Och det är mycket.

Jag shoppade till dottern. Bebiskläder finns i överflöd. Många i fint skick. De väger inte mycket, alltså blir frakten billig. Klänningen som jag köpte är, enligt säljarens beskrivning, aldrig använd. Bara tvättad. Det högsta budet låg på 26 kronor när jag kastade mig in. Det var i auktionens slutminutrar. Hemskt spännande. Jag bjöd 35 kronor och budgivningen tickade upp till 32. Och stannade där. Maxbud fungerar så, fick jag lära mig. Ingen bjöd över mig. Klänningen blev min för 32 + 11 kronor i frakt. Efter mailkontakt med säljaren betalade jag in 43 kronor på hennes konto, och hon postade paketet.

Efter helgen kom det lilla inplastade paketet i brevlådan och spänningen var olidlig. Hade jag gjort ett fynd eller kastat 43 kronor i sjön? Jag tycker att jag fyndade. Klänningen ser oanvänd ut, och den är av bra kvalitet. Jag är helnöjd med mitt första köp. Säljaren fick ett positivt omdöme av mig och jag fick ett av henne.

Följ mina fortsatta Traderaäventyr här på bloggen. I nästa avsnitt: första försäljningen.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Ser med spänning fram emot fortsättningen! Själv har jag bara varit in och kikat lite på Tradera än så länge. Det var ju smart att själv testa ett köp innan man ger sig i kast med att sälja något.
Kram

Sara sa...

Linda G: Ja, det var ett bra sätt att komma igång. Jag pratar annars så mycket om saker jag ska testa, men kommer inte till skott! nu är jag i alla fall på banan! Kramar tillbaks!

Anna sa...

Obestiget territorium för mig, än så länge.

Däremot recenserar jag första nLife-fisken med fyra poäng av fem! Ruskigt snabblagat, friska smaker och bra vardagsfisk. Snåla inte med strösslet.

Anonym sa...

Verkar vara ett toppenfynd!

Ida sa...

Klänningne var jättefin. Ska bli kul att läsa om försäljningen...*FNISS*

Sara sa...

Anna: Ska genast kolla upp fisken. Tack snälla för inspiration till den förbaskade veckomatsedeln som ska göras idag igen. Hur snabbt kan en vecka gå?

Gunilla: Ja, det tycker jag med!

Ida: Ja, nästa avsnitt i Traderaserien blir en komedi. Vill jag lova!

LindaLiten sa...

Oj vad spännande. Ser fram emot rapport om försäljning. Verkligen något som jag också ska tänka på.

Kajsa sa...

Vad fin den är! Tveklöst ett fynd. Och som du vet är jag också helt oerfaren som Traderasäljare (köpare också för den delen), så jag ser fram emot nästa rapport.

Sara sa...

Linda: Rapport om försäljningen kommer snart!

Kajsa: Ja, visst är den fin?! Man känner sig verkligen som en nybörjare när man kastar sig in i traderavärlden, full av erfarna, slipade traderare. Men, man måste ju kunna lära sig!:)