tisdag 8 april 2008

Solstorm

Vi vaknade upp till vinter idag. Passar dagens blogg utmärkt. Tyvärr kommer vi inte få känna på denna vinterns, förmodligen, sista snö. Dottern har vattkoppor som fortfarande är på frammarsch, så det blir till att stanna inne idag också.

Idag kulturbloggar jag. Jag har sett en film. På dvd förstås. Biobesök är svårt att få till. I vår lilla stad har vi en biograf och den ägnar sig inte åt barnvagnsbio. Eller vad det heter. Men det gör inget. Jag ser helst film hemma med dottern. Jag tror inte hon är det ultimata sällskapet vid ett biobesök.

Jag har sett Solstorm. Med Izabella Scorupco och Mikael Persbrandt bland andra. Den utspelar sig i Kiruna, bland snö och is. Och till skillnad från den trötta aprilsnön som jag ser utanför fönstret idag, så är snön i filmen snygg. Den är riktigt kall och skiftar i blått. Den utgör en stilfull bakgrund till filmens historia.

Däremot lyckas inte historien fånga mig den här gången. I bokform vill jag minnas att historien griper tag. Men inte nu. Trots kryddstarka ingredienser som mord och religiös fanatism och trots duktiga skådespelare. Nej, jag tycker filmens behållning ligger i att den är snygg. Naturen är snygg, färgerna är snygga, Izabella är snygg och hon har en jättesnygg mössa som jag skulle vilja ha.

5 kommentarer:

Ida sa...

Synd, den har jag också tänkt se....
By the way, du har en utmaning hos mig

Sara sa...

Se den. Den är snyyygg!

Oops. Utmaning. Inte min starka sida. Har fortfarande en som ligger och gnager från Kajsa. Men tack ändå. (Skriver upp den på listan!)

Anna sa...

Jag blir så glad varenda gång filmen aldrig håller bokens mått. Det är ett bra bidrag till min statistik som säger att det alltid lönar sig att BARA läsa boken.

Jag har också läst "Solstorm", och det får stanna därvid.

Sara sa...

Anna: Men då missar du allt det snygga!;)

Anna sa...

Mina manliga inre bilder av bokkaraktärerna är ännu snyggare. Mikael Persbrandt spelar alla manliga roller där.

Skämt åsido, du har en poäng.