fredag 25 april 2008

Städa säda varje fredag och så varje jul,

det tycker jag är kul. Jag har funnit att jag tenderar att ta tag i saker som jag bloggar om. Eftersom allt i min blogg är sant blir det för pinsamt annars. Att skriva att jag ska göra en sak och sedan inte göra det. Därför skriver jag om städning idag.

Jag försöker se en glädje i städningen idag. (Menar jag allvar?) Jag försöker se städningen som porten mot helgen. Jag prövar att skapa mig en mental bild av mig själv som städar av hjärtans lust.

Jag inbillar mig att det blir bättre, vecka för vecka. Att jag kommer djupare ner i stöket. Rensar bort innan det har grott in. Men jag vet inte. De overkligt smutsiga fönsterrutorna flinar åt mig. Och jag känner kära väninnans, hon som har proffisionella kunskaper i fönsterputsning, ögon på mig. Fastän hon bor 50 mil bort, och inte ens har fått ett telefonsamtal från mig på pinsamt länge.

Jag sätter fart nu, så att vi kan gå till lekparken sedan. Och njuta av mammaledighetens fördelar.

5 kommentarer:

lina sa...

Ligger nåt i det du säger...försökte för ett tag sedan att ha torsdagar som städ dag, så att det till helgen skulle vara rent & fint. Tyvärr höll det inte så länge! Slutar oftast med att vi städar lördag/söndag då vi är lediga - men hur kul är det??? Städtips mottages tacksamt!

Ha en riktigt skön fredag och njut av både städning & lekpark!

Anna sa...

Jag ser det som du, och skäms inte. Rent hus är porten till helgen, som du skriver. Jag tycker om att städa, tycker om när det känns rent och undanplockat. För numera, och när man har barn, är det nästan undanplockandet som tar störst tid i anspråk.

Och om allt hittar sin plats i alla fall en gång i veckan, då blir resten av veckan lättare.

Trevlig helg!

Sara sa...

Lina: Vi hamnar också allt för ofta i helgstädning. Men det är både för och nackdelar tycker jag. Det är svårt att hinna på veckorna, när barn, hundar, relationer och annat ska ha sitt. Vissa veckor passar det bättre att städa på helgen. Men visst är det skönt om man vaknar på lördag morgon och hemmet är skinande rent. (Jag vet inte när det hände sist i det här hemmet. Har det hänt?) Ha en härlig fredag du med!

Anna: Ja, du har det där som jag saknar. Var kan man få tag på det? Finns det på internet?;)

Det är som du säger, undanplockandet tar en himla tid när man har barn. Och när man är hemma med två barn på dagarna hinner många saker komma fram. Många. Trevlig helg till dig också!

Anonym sa...

Städa är döden! Jag är dock så lyckligt lottad att sambon inte tycker som jag. :)

Sara sa...

Gunilla: Jag önskar jag kunde säga det samma om min man. Men vi är tyvärr lika lata båda två. När det gäller städning alltså!:)