torsdag 24 april 2008

Kavlar upp ärmarna

och tar tag i en av mina utmaningar. Vad kan vara bättre att göra när man uppenbarligen har vaknat upp på fel sida och bör bespara omvärlden sina tankar? Here we go:

Den första utmaningen kom från Kajsa. Den handlar om att minnas tillbaka. (Ganska ansträngande för en person som har bytt hjärna mot havregrynsgröt, faktiskt.)

För fem år sedan (2003): Var jag gravid. Jag bytte upp mig på jobbfronten. Semestrade i Göteborg. Bevistade en spelning med Latin Kings, i en trång lokal. Just det var innan jag hade någon bebis i magen. Jag var 27 år och fick kommentaren Det är ju inte så himla gammalt av en 21årig manlig vikarie på jobbet.

För tio år sedan (1998): Studerade jag vid högskolan. Grundskollärarutbidningen och lite extra, för att vara helt säker på att kriterierna för Duktig uppfylldes. Jag och maken köpte hund och fick således snällt semestra på hemmaplan. Vi var säkert på någon festival och lyssnade på musik. Kanske Rebecka Törnqvist eller Eric Gadd. Eller vad lyssnade man på 1998?

För femton år sedan (1993): Gick jag i gymnasiet. Läste och läste. Analyserade och analyserade. Livet, vännerna och kärleken. Tror det var just det året jag fick för mig att The Cure var gruppen för mig. Det visade sig efter bara ett par månader att så inte var fallet. Däremot hittade jag senare samma år hem, till U2. Såg dem live på Stockholm Stadion och har sedan dess varit dem trogna.

För tjugo år sedan (1988): Började jag i sjätte klass. Hade världens bästa magister. (Vad har hänt med det fina gamla ordet?) Köpte en aprikosfärgad magtröja med axelvaddar till skolavslutningen. Att matcha de stora, turkosfärgade plastbågarna med. Klippt mig kort. Lyssnade på blandband inspelade från Tracks. Hade dock Rick Astley på LP.

Alla eventuella fel beror på den sabla gröten. Så skyll inte på mig.

3 kommentarer:

Kajsa sa...

Tack för svaret, roligt att läsa.
Och vet du, jag såg också U2 på Stockholms Stadion 1993 (tillsammans med några tusen andra...).
Och Rebecka Törnqvist, henne hade jag helt glömt!

Sara sa...

Kajsa: Jag tyckte väl att jag kände igen dig!;)

Rebecka Törnqvist gjorde några riktigt fina skivor, som jag lyssnade på om och om och om igen!

Kajsa sa...

Javisst, det var väl du som stod där långt fram till vänster! ;-)
Rebecka Törnqvist har jag också sett live, inser jag när jag tänker efter. På konserthuset i Växjö. Bra, vill jag minnas.