onsdag 9 april 2008

Haltande planering och scones

Ibland hinner vi varken planera veckomatsedel eller storhandla. Då får vi, så att säga hanka oss fram. Ta ett par dagar i taget. Denna vecka blir sådan. Tre rätter har vi planerat:

Rökt sik och potatis, pastasallad med tonfisk och fetaost samt lax med citronströssel och pestopasta, efter tips från Anna.

Laxreceptet kommer från nLife.se. En favorit när det kommer till att leta recept just nu. Därifrån kommer också receptet på fiskgratäng med keso som vi testade förra veckan. Det tycker jag du ska prova. Man lagar allt i samma ugnsform = lite disk. Jag använde mindre soltorkad tomat än det stod i receptet och uteslöt paprikan helt. (Jag har svårt för paprika.) Hummerfonden byttes ut mot en lantbuljongtärning, för att slippa de förhatliga tillsatserna som fonderna fortfarande innehåller. Kalla mig sjåpig men jag tycker det är äckligt. Resultatet blev strålande. Frågan är bara om de bleka burksparrisarna inte skulle bytas ut mot färska, eller i alla fall frysta, gröna nästa gång. Jo, jag tror det.

En sista sak bara: Scones är väl underbart? Snabbt, lätt och gott. De här avnjuter jag tillsammans med en kopp té ikväll. När jag gråter till Barnmorskorna (och tröstar vattkoppigt barn.)

3 kommentarer:

Anna sa...

Fiskgratängen med keso ska jag prova imorgon.

Och när det gäller den vita burksparrisen håller jag med dig. Jag tycker bara de ser ut som styva daggmaskar.

Kajsa sa...

Å, jag vill också ha scones när jag tittar på Barnmorskorna! Det är något visst med scones och té, tryggt och mysigt. Riktig comfort food.
Jag ska också prova fiskgratängen, tack för tips!

Sara sa...

Anna: Daggmaskar håller jag med om. Men ingen kunde anklaga dem vi köpte för att vara styva...:D

Kajsa: Ja precis. Scones och té är tryggt och mysigt! Sånt gillar vi!