onsdag 26 mars 2008

Veckans storhandling: Jag hjärta eko

I går var det min tur. Efter att ha varit instängd hela dagen med sjukling anmälde jag mig frivilligt till uppdraget Storhandling. Jag styrde kosan mot ICA, ditlockad av ett erbjudande på blöjor, som jag för övrigt glömde utnyttja, och upptäckte att de kör en kampanj på sina egna ekologiska varor den här veckan. Jag satt senast i lördags och ondgjorde mig över vårt ICAs dåliga utbud av ekologiskt, så kampanjen kändes lockande.(Detta måste läsas mot bakgrund av att jag hade vårdat sjukt barn hela dagen. Spaning efter ekologiska varor i ICA-butik kändes spännande. Inspirerande till och med.) Jag köpte en hel del av de hjärtliga varorna. Vi får se hur de smakar.

I kundvagnen lades ingredienser till: Broccoligratäng och kyckling, persiljebulgur och lax, renskavsgryta och ris, sockerärtsoppa med parmesan, hoki med champinjoner.

Den här veckan har vi en födelsedag i familjen och jag tänkte prova att göra kokosglass. Recept från bloggen En mammas dag.

I veckans matblogg måste jag också nämna att min mamma bjöd på Mustig lammragu under påskhelgen. Den måste du prova. Dessutom gjorde hon Krämig choklad med pumpakärnor till efterrätt. Och vi njöt!

7 kommentarer:

Kajsa sa...

Sara! Du har fått en utmaning hos mig:
http://radhustankar.blogspot.com/2008/03/tnker-tillbaka.html

Ida sa...

Jag vill att du lägger ut alla recept, alternativt skapar en paralell matblogg. Du är ju så bra på att hitta bra recept.

Sara sa...

Kajsa: Tack! Minns jag så långt bak i tiden? och vad minns jag? Vi får se!:)

Ida: Vad kul att du tycker det! Jag tror inte jag ska ha en blogg till. Jag hinner knappt med denna. Men OM jag hade det skulle den heta: "Sara storhandlar"!

Receptet på sockerärtsoppan är från Coops MerSmak som kom förra veckan. Persiljebulgur kommer från boken "Mat för gravida och ammande" av Lindberg/Löf.

Anonym sa...

Jag köper oftast ekologiskt och har märkt en tydlig ökning av sortimentet. Det är himla kul och oftast blir det godare!

Sara sa...

Gunilla: Ja, visst är det bra att det finns fler och fler ekologiska varor!? Och godare blir det, det tycker jag också. Maten smakar det den ska!

lina sa...

Kokosglass måste jag testa till helgen! Låter supergott ju!

Sara sa...

Lina: Ja, kokosglassen blir spännande. Vi får jämföra resultat sedan!