torsdag 27 mars 2008

3 saker

Såg på Barnmorskorna igår och grät. Givetvis. Så fantastiskt. Och så blir jag så rörd av att höra de alldeles nya föräldrarna och deras kloka tankar om sina barn. Dessa små knyten. Jag tänkte också så mycket, alldeles för mycket, när sonen kom. Nu hinner jag knappt tänka. Nej, det här ska inte bli ett inlägg på temat Vadtidengår. Här kommer i stället en lista:

Tre saker som jag har fått en ny relation till sedan jag fick barn:
  1. Hushållspappret. Vad användes det till innan barnen kom?
  2. Tvättmaskinen. Min närmaste kollega och vän.
  3. Låset på toalettdörren. Det sitter där och påminner om en tid som flytt. Om ett annat liv.

Du då? Har du några favoritprylar sedan du fick barn?

14 kommentarer:

Anna sa...

- Penna och papper (min nya hjärna)
- Handdammsugaren (minimerar daglig fotpeeling)
- Spritskåpet (som numera innehåller ouppdruckna klenoder som minner om svunna tider och konsumtion)

Sara sa...

Anna: Har skippat handdammsugaren och peelar dagligen i stället! (Men varför är då inte mina fötter lena som en barnrumpa?)Tack för att du delar med dig!:)

Ida sa...

Hushållpapper: förbannar att jag igår när jag köpte hushållpapper tog fel, igen. Har fortfarande inte lärt mig hur man ser skillnad på toa- och hushålls samtidigt som man roar less bebis i vagn.
Tvättmaskin: Den får löneförhöjning när den lär sig att hänga tvätten också.
Lås på toa dörr: Vad används dörren till?

Sara sa...

Ida: Hushållspapper är likson större än toapapper.;)

lina sa...

Åh, jag grät också till barnmorskorna igår - helt fantastiskt!!! Själv har jag svårt att klara mig utan en riktigt bra handcreme, tycker jag tvättar händerna jämnt! Annars är det väl mina träningstillfällen då jag får rensa hjärnan som är ett måste!!!

Sara sa...

Lina: Så sant, så sant om handcremen. Saknar en bra just nu och är torr som fnöske om händerna!

Egen träning suktar jag efter. Just nu får power walks med hunden täcka behovet!

LindaLiten sa...

Håller med om handkräm och tvättmaskin men jag föredrar sopen före damsugaren. Själv hyser jag en stark kärlek till hårsnodden och glasögonen. Sängen är den pryl som minner om tiden som flytt.

Kajsa sa...

Så här får det bli för min del:
1. Sängen. Står alltid där och lockar. Vi skulle vilja tillbringa mer tid ihop, sängen och jag.
2. Öronpropparna. Gör det möjligt att faktiskt _sova_ i sängen. Kräver dock make utan öronproppar, som går upp om barnen kallar.
3. Datorn. Öppnar upp världen även den dag man inte orkar mer än släpa sig runt kvarteret.

Sara sa...

Lindaliten: Här kommer en bekännelse: Vi har ingen sop! Så illa är det. Jag önskar mig en sop. Verkligen!

Och sängen! Å den sängen, vilket underbart liv vi hade tillsammans. Förr.

Kajsa: Öronproppar. Yes! Kör med Apotekets egna. De små. Datorn: vad gjorde de som var mammalediga innan internet. (Träffades i verkligheten? Jaha. Kan man göra det?);)

Anna ser dej sa...

I would say:

1. Mixerstaven. Tror inte jag använt den mer än 3 gånger på 10 år tidigare. Och nu pureas det dagligen...
2. Slickepotten. Inte för att slickepotta något gott utan för att roa ung man.
3. Dagstidningen. Jag tittar längtande på den, hinner skumma någon artikel här och där och lägger den sen till handlingarna. Tänk de ljuva långfrukostar som fanns i mitt hem tidigare, där det lästes tidning och dracks kaffe i flera timmar...

Sara sa...

Anna ser dej: Kul att du tittar in! Mixerstav ja, du är i puréstadiet... Jag har inte kommit dit än. Men snart!

Och dagstidning, jajamen. Söndagens DN räcker hela veckan här!

LindaLiten sa...

Aah, öronproppar. Bra grej! Hjälper både mot barnskrik och svärfars snark. (inte för att jag sover med honom så väldigt ofta....men det händer faktiskt. Haha, det kan ni ju fundera på, ni som inte känner mig.
Sara, köp en sop! Miljövänligt, ljudvänligt och mkt mer tillgängligt. Jag gillar även känslan av att sopa. Allt skräp man kan se försvinner......det man inte ser finns inte va;-)
Roligt inlägg, och roliga kommentarer!

Anonym sa...

Det är ju jättelänge sedan jag hade egna småbarn men min bästa vännina påminner mig fortfarande om att jag då hade "en trasa fastvuxen i handen" :) Jag minns också att jag en gång lyckades låsa in mig på toa och var förundrad över hur tyst det var utanför. Ingen som skrek och ville in. När jag kom ut hade dottern rivit ner en halv tapetvåd... Hur dum kunde jag vara?

Sara sa...

Lindaliten: Öronproppar funkar mot snark. Svärfar eller annans!:)

Sop ska införskaffas. Miljöaspekten är viktig. Och det som inte syns finns inte (fast hur var det nu med det som Städtanten i Rent hus hittade...).

Gunilla: Hahaha! Tysta barn är inte bra när man sitter på toa alltså. Ska komma ihåg det! :D