tisdag 25 mars 2008

Tänkvärt

Även om jag inte hinner tänka, eller kan tänka, just nu, så finns det många andra som kan det. Och som tänker klokt. Smart. Viktigt. Och så vidare. Jag har läst en del tänkvärda saker under helgen. Jag delar med mig:

Ola Schenström är Sveriges svar på Mindfulnessmästaren Jon Kabat Zinn och jag läser med intresse en artikel om honom i Daily Wellness, butikskedjan Lifes egen tidning. Här finner jag formuleringen:

"Så småningom skulle Ola Schenström lära sig mindfulness av mästaren själv - och bli allt mer övertygad om att medveten närvaro är lika viktig som fysisk träning och hälsosam kost."

I slutet av artikeln säger Schenström själv så här: "Mindfulness är en egenskap som vi redan har, det är viktigt att komma ihåg. Träningen handlar om att se till att den fömågan kan utvecklas och inte förtvinar. Jag har en oro att det är så, eftersom barn tidigare och tidigare får lära sig planera och boka in en massa aktiviteter hela tiden. Ju fler planer - desto fler risker för misslyckanden. Och därmed: ökad stress."

Nu när jag sitter här och skriver förstår jag inte vad det är som hindrar mig från att lära mig mer om och praktisera mindfulness. Jag värjer mig mot att det blivit trendigt, men jag tror fortfarande på det. Och jag tror att jag skulle må jättebra om jag blev mer mindful.

Vad tror du?

6 kommentarer:

LindaLiten sa...

Jag tror absolut att man borde vara mer närvarande i nuet. Men det är svårt, fattar egentligen inte varför. Jag tycker det är svårast att hålla tankarna i schack på natten. Man borde ju njuta av att det är lugnt och tyst och att man får vila. Inte oroa sig för att man kanske måste upp om ett par timmar. Men å andra sidan tycker jag att det är lite mysigt att längta oxå. Bara man inte glömmer att njuta av det man längtat till när det väl kommer.

Sara sa...

Nattligt meningslöst oroande, inför det som komma skall, känner jag till. Dumt. På flera sätt.

Det är sant som du säger, längta är härligt. Jag undrar vad mindfulnessmästarna säger om det!?

Selmas småprat sa...

Jag försöker ta tillvara alla små stunder jag kan till att vara närvarande i nuet...viktigt för mig för att inte hetsa upp mig över struntsaker...

Sara sa...

Selmas småprat: För mig också! Men ack så svårt...

Anonym sa...

Jag började med mindfulnessövningar i höstas och det är verkligen skönt när man kan fokusera på nuet. Som jag förstår det så är poängen att man kan välja när man vill vara i nuet och när man vill längta och fundera.

Jag har skrivit om min kurs i min blogg under medveten närvaro. kika in om du har lust.

Sara sa...

Malve: Så är det förstås! Att man kan välja! Jag ska kolla i din blogg. Tack för att du delar med dig!