fredag 31 augusti 2007

Jag vill bara meddela

Apropå gårdagens inlägg om att jag inte kunde rensa ut två plagg i utbyte mot min nya kofta, det kunde jag. Jag la fyra plagg i mammaklädertillsalupåsen, men jag blev också tvungen att kasta två toppar. Typisk H&Mkvalitét. Å andra sidan är de använda av minst två blivande mammor.

Trots det kan jag inte låta bli att tänka på det som jag läste någonstans, att alla våra billiga, trendiga, klädfynd från, H&M och liknande, utgör ett stort avfallsproblem eftersom kvalitéten är så dålig att de sällan kan säljas vidare i secondhandbutiker. I stället blir de rena sopor efter relativt kort tid. Det är inte vettigt. Det tål att tänkas på.

4 kommentarer:

Ida sa...

Herregud vad du rensar! Du rensar väl inte bort mina mammakläder får vi hoppas...Kusin V kanske vill ha ett syskon nån gång.

Sara sa...

Du känner väl mig. Jag är en mycket kontrollerad människa, livrädd att göra fel. Att av misstag rensa bort något som tillhör någon annan skulle för mig innebära så svår ångest att jag skulle bli en liten blöt fläck i ett hörn någonstans, så nej, jag rensar inte bort dina, eller någon annans, mammakläder. Jag har koll på vem som äger vad. Hoppas jag! Verkligen! (Maken gick precis med påsen till containern...)

Anonym sa...

Säga vad man vill om H&M men en sten släppte från hjärtat när det kom fram att de faktiskt har KOLL på, på, ja vad var det nu. Tror det var arbetsvillkoren i tillverkarländerna eller var det något med miljön. Något annat då alltså än avfallet. Däremot så låg Esprit och Lindex i botten i samma undersökning. Om jag inte kommer ihåg fel. Sirap i hjärnan. ska nog vara försiktig med tvärsäkra uttalanden.

Sara sa...

Jag har också läst det där någonstans. Inte själv undersökningen, men kommentarer om den. Jag tror det var som du skriver, typ. Är inte heller själv tillförlitlig som källa...