torsdag 30 augusti 2007

Mål inför helgen

Nu har jag helg. När jag vaknade kvart över fem i morse(!) fick jag för mig att det var fredag och att jag alltså var ledig. Så var tyvärr inte fallet. Men nu. Nu är jag helgledig.

I helgen vill jag leva vilsamt. Jag menar inte att jag ska ligga och vila hela helgen, (som jag var tvungen att göra förra helgen) utan att jag vill leva ett lugnt och skönt familjeliv. Det gör inget om jag måste göra hushållssysslor, bara jag får göra dem i en långsam takt. Att allt får ta tid. Äta lång frukost. Kanske klippa lite buskar i trädgården. Långsamt. Det är mitt mål.

En annan sak också: Regeln i det här huset är som bekant en sak in, två saker ut. Jag har köpt en kofta den här veckan. En stor, skön, lång kofta som jag tänker bo i över vintern. Jag skulle vilja rensa ut två motsvarande plagg. Men i klädkammaren stötte jag på patrull. Där hänger bara en massa mammakläder, och dem behöver jag verkligen. Nästan alla i alla fall. Jag tänkte sälja dem efter graviditeten, men det skulle bli väldigt märkligt om jag började rensa ut dem nu. Ett fåtal plagg som är från förra gången jag väntade barn har jag faktiskt inte använt en enda gång hittills, den här gången. De behöver jag uppenbarligen inte. Jag ska lägga dem i tillsalupåsen redan nu. Det får gillas som utrensning. Även om den faktiska förflyttingen av plaggen ut från detta hus inte kommer att ske än på några veckor. Så får det bli. Bara så att ingen tror att jag inte följer reglerna. För det gör jag. Alltid. Nästan.

2 kommentarer:

Ida sa...

Här skulle det verkligen behövas nya kläder...alla byxor är för små men det känns inte kul att köpa nytt när planen är att jag ska krympa till före-storleken, eller ännu mer.

Sara sa...

Nej, jag kommer ihåg hur det där var. Var inte för snål mot dig själv. Du jobbar hårt som mamma just nu...