söndag 12 augusti 2007

Ett huvud fullt av tankar redan 06.43

Två saker har jag hunnit fundera på under denna tidiga morgontimme. Jag vaknade före alla andra i familjen med huvudet fullt av tankar. Som vanligt. Jag har fått acceptera att jag inte är typen som njuter av långa sovmorgnar. I stället är jag som mest fylld av energi och livskraft när jag vaknar på morgonen och uträttar ofta mest innan lunch. Däremot är eftermiddagar inte min grej. Jag blir trött efter lunch och skulle önska att det var lika accepterat att ta sovlunch, som det är att ta sovmorgon. Men det blir liksom inte samma sak. Inte lika söndagsmorgonmysigt att gå och lägga sig efter lunch.

Två saker tänkte jag på i morse alltså:

1. Jag behöver lite inspiration i själen. Jag måste läsa någon måbrahjälpdigsjälvbok. Jag kan inte låta bli att vara lite nyfiken på den här amerikanska Oprahboken The secret. Är det någon som har läst den? Jag blir lite fnissig när jag tittar på hemsidan men jag är fortfarande nyfiken. En svensk hemsida finns också: http://www.thesecret.se/

2. Igår fick jag ett rensat hem beskrivet för mig. Kompisars kompisar har tydligen ett minimalistiskt hem, trots två barn, som inte innehåller några saker. Bara tomma, vita ytor. Wow! Problemet är bara att hemmet också saknar själ. Det är helt dött. Besökare blir nästan rädda att störa ordningen med sin blotta närvaro.

Det är inte det jag eftersträvar. Det förstår du väl? Jag tror heller inte att det tillståndet är möjligt att uppnå i vårt hem. Grundförutsättningarna är, så att säga, inte de rätta. Och nu menar jag inte min man, Sakletaren. Nej, jag är i grunden en stökig person som inte tycker om att städa. Kom ihåg att jag inte är Bree Van der Kamp eller vad hon nu heter när hon har gift sig med agent Cooper. Jag vill bara sortera så att jag kan skilja ut de saker som jag använder från de saker jag inte använder. Och göra mig av med de senare. Då blir det lättare att hålla ordning tänker jag. Och så blir jag lättare i själen. Fina saker tycker jag om. Fina saker som jag använder. Som min gotländska tekopp. Och mina fårskinnsstolar. Och en massa bra böcker och skivor. Och mina fina kläder. Och höststövlarna, som jag för övrigt provade igår eftersom jag plötsligt blev rädd att mina vader skulle ha välsignats extra och alltså inte gå ner i stövelskaften. Men än så så länge passar de. Stövlarna alltså.

Jag läste en intervju med en professional organizer vid namn Nina Strandberg så här på morgonkvisten. Hon säger: "Utrymmen som man använder varje dag, som garderober, badrumsskåp, köksskåp och hall är också skönt att ha någorlunda organiserade, Ett tillstånd som varje dag ger upphov till förargelse är inte det rätta, sa Goethe. Det ligger mycket i det." (Allt i hemmet 6/2007)

Där hittar vi en stor del av min drivkraft. Om du bara visste hur mycket tid jag har lagt ner genom livet, på att LETA efter nycklarna, den svarta tröjan, de nyaste jeansen, dammtrasan, och så vidare. Kolla hemsidan http://www.iordning.com/ så kan du läsa intervjun och fler där till.

Dags att sätta igång med dagens rensning. En äcklig kylväska, ett nät som ska hålla flugor borta från tårtor(!) och en brödkorg ligger väldigt risigt till...

Inga kommentarer: