söndag 12 augusti 2007

Passionerade tankar om saker

I morgon är det som bekant måndag och det betyder jobb och dagis. Jag är faktiskt väldigt trött ikväll och kommer att göra en specialare för att råda bot på det. Jag kommer fortast möjligt att bege mig mot sängen. Troligtvis kommer jag att ligga vid 20.00. Tänkte ta en lite promenad nu. Sedan dricker jag en kopp te och äter ett par hjärformade scones som blev över efter dagens fika. Och så mot sängen och Stieg.

Apropå min rensautordnauppmani: du undrar kanske hur jag tänker när jag rensar. (Nähä, det gör du inte. Men läs svaret ändå!) Jag känner ett behov av att uttrycka några av mina riktlinjer för rensandet i skrift. (Och eftersom detta är min blogg så passar det ypperligt att göra det här.)

  • Allt som inte används ifrågasätts och rensas ofta ut. Ganska enkelt.
  • Saker som har spetskompetens, dvs bara kan användas till en enda sak, ifrågasätts starkt. Exempel: porslinsburk med texten marmelad på. Om vi vill ha lingonsylt i den då? Då blir det ju fel. Den gick bort.
  • Överflöd granskas noga. Tre olika mjölkkannor att användas vid fika är misstänks. Här ställs kannorna helt sonika upp bredvid varandra och den bästa får stanna. De övriga flyttar ut. Riktigt jobbigt man har tre fina kannor. (Undantag förekommer.)
  • Saker jag aldrig tyckt om åker. Ofta är detta presenter. Och det är urjobbigt att göra sig av med dem. Men allvarligt talat, det är ju bara saker och det är faktiskt tanken som räknas. Eller hur? Men jobbigt är det. Hur gör du med presenter? Får man rensa ut dem?
  • Som ett slags mål, förutom inre harmoni, har jag tanken på att de saker jag har ska användas flitigt. Samma med kläder. Hellre få snygga kläder som jag kan ha ofta än mängder som jag inte hittar bland och knappt hinner använda innan de känns fel. Hur gör modebloggarna? De har banne mig aldrig samma outfit två gånger. Någon som vet?

Jag återkommer med fler tankar i ämnet. Var så säker. Detta är mitt nya jag. Mitt nya intresse. Min passion.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Appropå presenter: Jag tycker man kan slänga. Men en fråga, om en äldre släkting "testamenterat" saker till en, tex en te-samovar eller en porslinsflicka med fåglar i knät, vad gör man då? Det känns fel att göra sig av med. Men det är väl egentligen inte bättre att de står högst uppe på bokhyllan och irriterar en eller ligger nerpackade i en låda i förrådet?

Sara sa...

Jag tycker också det är svårt med arvegods. Kan man göra en liten minneslåda som man har i källaren? Fast om jag verkligen inte tycker om saken då kanske jag inte ska spara den? Då tillför den bara negativ energi. Minnena finns ju kvar ändå. Eller? Nä, jag vet inte. Jag går själv och lurar på en grej som jag har ärvt efter samma äldre släkting. Jag tror jag ska lägga den i loppislådan. Jag har fler saker därifrån...

Anonym sa...

De enda "burkarna" med text som får förekomma i denna värld är de - oftast svarta eller gröna - som det står soptunna på. Annars känner jag en manisk och på gränsen till barnslig avsky mot burkar där man inte själv får välja vad man ska ha i. Tala om begränsat användningsområde. Ner i lådan bara!

Ann-Christin sa...

Jag behöver lite inspiration inför min rensning, sedan vi flyttade om rummen är det böcker och papper och annat överallt...

Sara sa...

Ingela: Eller hur? Man blir rakt förbannad!

Anki: Hoppas du finner inspiration här hos mig. Trots att jag är på gränsen till manisk!