söndag 13 maj 2007

Att välja glädje av Kay Pollak

Jag fick den här boken av någon som tyckte att jag behövde den. Jag behövde den. Men när jag försökte läsa den gick det inte. Den här typen av böcker måste komma i rätt sammanhang. Man måste vara mogen för boken. Det var jag inte. Då.

Men jag såg tiden an och ett år passerade. Jag började läsa boken igen och det gick bra. Jag har medvetet tagit det långsamt. Inte läst för mycket varje dag. Låtit det sjunka in. Detta att det alltid är jag som väljer. Mina tankar och mina känslor. Att jag kan välja hur jag ska reagera på andra människor. Att jag kan välja om jag vill vara ett offer eller inte.

En bra bok. Nyttig. Viktig. Jag tvekar dock lite när jag ska betygsätta den. Den har inte gått rakt in i hjärtat på mig.

Den får betyg tre av fem. Men det är en stark trea. Tre plus.

Inga kommentarer: