söndag 13 maj 2007

Konsumtionsbekännelse

Det här är som bekant ingen modeblogg, och tur är väl det. Jag är inte särskilt modeig av mig. Nu vill jag ändå berätta att jag gjorde ett större klädinköp igår. Många plagg a la sommar. Jag brukar aldrig handla på det sättet. Köpa mycket på en gång. Men nu gjorde jag det. Det känns lite jobbigt. Det var inga kvalitétskläder heller. De kommer inte att hålla särskilt länge. Det var regelrätt slitochslängkonsumtion. Usch.

Jag tänker på Alice Bah. Som lever som hon lär. Hon är beundransvärd. (Men jag är nästan säker på att hon hade en klänning från Lindex på sig när hon föreläste. Den var inte Rättvisemärkt.)

Jag har inte köpt så mycket kläder sedan Madonnaklänningen. Och jag visste inte att Kylie hjärtade H&M. Jag började ana oråd i kassan när expediten stoppade ner galgen i påsen. Varför gjorde hon det? Väl hemma konstaterade jag att det var en KylieYH&M-galge och igår kväll såg jag Kylie i min tunika på TV. Jag känner mig lite obekväm med den här kändisshoppingen. Men jag visste inte att det var en Kylietunika. Jag lovar.

10% av intäkterna från Kylieplaggen går till renare vatten genom WaterAid. Det gillar jag

4 kommentarer:

Anonym sa...

Då slog du ju verkligen två flugor i en smäll då! Köpte snälla kläder för att de var snygga!

Sara sa...

Om det ändå var så enkelt!

Anonym sa...

Jag hade turen att "ärva" en kasse kläder modell större av en kompis. Togs tacksamt emot. Annars kan jag erkänna att denna vår har jag shoppat mer än vad som varit nyttigt för mitt samvete... Kan ha något att göra med utbudet i Sthlm under veckorna. "Bara detta också så är jag nöjd sen". Yeah right. Jag är lite för duktig på att hitta ursäkter för att lätta på plånboken. Och dessvärre har min shopping troligen inte bidragit till något ädlare syfte äm min egen (kortvariga) tillfredsställelse. Lås in mig!

Sara sa...

Jag tar med mig ett hänglås och kommer över...