måndag 23 februari 2009

Expert

Quinoa två gånger i helgen. Orginellt. Min quinoapremiär för ett tag sedan var kanske inte jätteupphetsande. Men, skam den som ger sig. I fredags lagade jag quinoa a la Sara Begner och blev förvånad själv, över hur lyckat det blev. Hemligheten verkar ligga i att koka fröna i buljong, och att pressa över citron när det hela är klart. Jag kände mig plötsligt som värsta quinoaexperten och serverade egenkomponerad quinoasallad till laxen igår. Fetaost, romansallad, rödlök och svart quinoa. Bäst hittills. Dock bör följande varningstext bifogas lunchlådor innehållande quinoa: Quinoa fastnar i tänderna. Väldigt!

2 kommentarer:

Anna sa...

Synd bara att resten av min familj inte är lika förtjust i quinoa som jag...

Tre viktiga quinoa-moment:

- Skölja dem i ljummet vatten före kokning, så att de bittra ämnena utanpå försvinner.
- Koka i buljong (som du skrev).
- Pressad citron över efteråt (som du skrev).

I love it! :-)

Sara sa...

Anna: Å! Du ÄR verkligen quinoaexpert. Jag kan stolt meddela att jag inte missade något av de tre viktiga momenten. Jag verkar vara en naturbegåvning när det gäller quinoa...:)