torsdag 22 januari 2009

Minns du mindfulness?

Hjärnan går på högvarv och jag befinner mig ofta långt från nuet. Jag planerar, utvärderar, utvecklar, ändrar, fattar beslut, reviderar, prövar och frågar. Jag är ny på jobbet och ger mig själv viss marginal. Men bara viss.

Plötsligt när jag nattar barn kommer jag ihåg något som heter mindfulness. Jag letar reda på andningen och får nästan svindel när tankarna faller fritt ner mot ett nu. Tänker att de faller alldeles för högt upp ifrån. I morgon är det jag som bakar bröd igen. Bakar och stannar nere i nuet. Innan jag går till jobbet.

3 kommentarer:

Ulrika Gabriel sa...

Mindfulness är BRA.
Att börja ett nytt jobb, eller att komma tillbaka till sitt gamla efter en längre tids frånvaro är OTROLIGT krävande för hjärnan. Den jobbar på högvarv för att registrera ALLT. Sedan, när lite tid har gått kan vi förlita oss på en massa rutiner och hjärnan behöver inte längre vara påkopplad till 100% hela tiden.
Kan du få in lite Mindfulness i vardagen (på jobbet) har du mycket att vinna, tror jag.
Stort lycka till med nya jobbet!

Anna sa...

När det numera flyter mer tid mellan dina inlägg kommer jag på att jag verkligen längtar efter dem!

Vad har du bakat? Jag är alltid sugen på nya bakrecept.

Trevlig helg!

Sara sa...

Ulrika: Det tror jag med. Jag jobbar på att bi mer mindful, både hemma och på jobbet. Tack för din lyckönskning!

Anna: Verkligen härligt att vara efterlängtad. Dina ord glädjer mig. Jag har bakat efter recept på påsen. Föga upphetsande. Men gott. Trevlig helg till dig också!