torsdag 18 december 2008

Smaken är som baken?

Läste du Marie-Louise Danielsson Thams debattartikel "Utan tillsatser i maten riskerar vi att dö." i DN i söndags? Eller har du hört henne på radio i veckan? Sett henne på TV? Hon försöker balansera upp debatten om tillsatser i maten lite. Men Mats-Eric Nilsson svarar henne, och tycker att det är fel att fokusera på några enstaka nödvändiga konserveringsmedel, när debatten gäller all den kosmetik som vi äter i form av onödiga tillsatser. Det tycker jag att han har rätt i. Sjävklart ska vi se upp med bakterier som kan ha ihjäl oss allihop. Men resten, det är det vi har ätit färdigt av.

Det var Mats-Eric Nilsson som skrev Den hemlige kocken. Och som nu har kommit ut med Äkta vara. Heta julklappstips!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack! Den där nya boken är ett hett julklappstips till min sambo faktiskt. Ska kolla upp den.
Fin blogg du har. Jag återkommer.

Sara sa...

Katinka: Tack själv. Du är så välkommen tillbaka.

Kajsa sa...

Du säger det så bra, jag tänkte likadant när jag såg Danielssons debattinlägg i DN. Hemlige kocken är fantastisk. Men äkta vara känns lite som ett hopkok av samma ingredienser? Har du bläddrat något i den?

Sara sa...

Kajsa: Nej, jag har inte tittat i Äkta vara. Har fått den beskriven för mig som en genomgång av råvaror. Ska bläddra om jag får chansen.