onsdag 17 december 2008

För mycket av det goda är inte gott

Nu drar det ihop sig, och julmaten kryper närmare. Maken åt julbord igår, och rapporterar att problemet är det vanliga: Det är för mycket mat. Jag måste ha en taktik. Ifjol åt vi de kalla rätterna till lunch och de varma till middag. Helt rätt, om du frågar mig. I år är det inte jag som basar i köket, så viss anpassning behövs. Jag behöver anpassa mig alltså. Annars kanske jag inte får några julklappar.

Jag funderar på om jag ska satsa helt och hållet på fisken. Julskinkan gör sig ändå bäst på vörtbrödet bredvid risgrynsgröten på morgonen. Revbenspjällen dock. Ett undantag.

För några år sedan serverade mamma en grönkålspaj på julbordet. En riktig höjdare vill jag minnas. Igår fyndade jag en massa fräsch grönkål. Så, grönkålspaj till middag idag? Det är frågan.

9 kommentarer:

Anna sa...

Jag håller med dig; det är för mycket mat på julen. Sällan är det heller så värst balanserad mat, men jag började med en julbulgursallad för några år sedan, vilken vi nu inte kan vara utan. I den finns gott om grönsaker och lite marockanska smaker i en tillhörande dressing. Den lättar upp betydligt.

Ulrika Gabriel sa...

Hej!
Jag gillar förrätten och efterrätten bäst på julbordet, så i år har jag bestämt mig för att helt hoppa över potatis, köttbullar, prinskorv etc. Det enda varma som är ett måste för mig är Janssons Frestelse - mums. Jag går stenhårt in för att bara äta det "gottaste", det man inte äter så ofta och i rimliga mängder.

Anonym sa...

Grönkålspaj låter ju gott! Bra val.

Sara sa...

Anna: Julbulgursallad låter toppen. Går det att få ett recept tro?

Ulrika: Helt rätt av dig. Varför äta något annat! :)

Katinka: Jag vill minnas att den var jättegod. Rapport i morgon om eftermiddagens schema håller.

Ida sa...

Ja den uppdelningen var super. Fisk, först och kött senare, SENARE. Jag föreslog en upprepning för i år men röstades ner av en mer konservativ julmats-ätare.

Kajsa sa...

Jag gör ungefär som du funderar på: jag äter nästan bara sill och lax vid julbordet på julafton. Skinkan tar jag på frukostmackan eller som kvällssnacks. Mitt undantag är den finska kålrotslådan. Så ljuvligt god! Och så lite jansson. Men det är ju fisk, förstås.

Jag såg ett recept på lasagne med grönkål i som lät gott (tror det var från Coops Sara Begner). Tror vi lagar den på lördag. Pajen låter god, tyvärr har jag inte fått mina barn att förstå det där med paj. Än.

Sara sa...

Ida: Gud vad folk är konservativa!

Kajsa: Vi satsar på fisken i jul! M

Mina barn gillar inte heller paj. De får knapra på kanterna. Stackars barn!

Anna sa...

Så klart! Receptet kommer från Allt om Mats julnummer -04.

Sara sa...

Anna: Tack snälla!