måndag 15 december 2008

Sjuhundra sidor

Helgen är över, lika bra det faktiskt, och det är måndag igen. Igår besökte jag en pulkabacke och hade turen att få en alldeles fantastisk julklapp av en vän. (I pulkabacken alltså.) En tegelsten till pocketbok. Vi, de drunknade av Carsten Jensen.

Jag läser precis de sista sidorna i Mindfulness i vardagen av Ola Schenström och har verkligen längtat efter en maffig roman. Schenströms bok är jättebra, jag ska snart berätta för dig om den, men nu behöver jag en liten paus från självutvecklingen. Så julklappen känns helt rätt. Något att krypa upp med i läsfåtöljen om kvällarna. Och dricka rött julté. Med mjölk. Jag har precis återupptäckt té med mjölk, efter en lång period av grönt té utan. Nu är så mina tékoppar mjuka och snälla igen.

Men, som sagt, en mäktig berättelse som spänner över hundra år, från det dansk-tyska kriget 1848 till andravärldskrigets slut enligt baksidestexten. Jag sätter igång direkt. Mot Danmark!

Inga kommentarer: