fredag 12 december 2008

Julefrid: Omtänksamma julklappar 2

Sonen är djungelfadder. Han vet inte om det. Han har ett litet gosedjur, någonstans, som visar att han skänker pengar varje månad till ett av Världsnaturfondens projekt för att rädda gorillor. Han fick det i julklapp när han var två år (och frågan från en framtida vuxen son ekade extra högt i mitt huvud: Varför gjorde ni ingenting mamma?)

Världsnaturfonden WWF har, liksom Unicef, en webshop där de säljer smått och gott till förmån för sitt arbete. De ger dig också möjligheten att bli fadder. Du kan bli djungelfadder, isbjörnsfadder, östersjöfadder, tigerfadder, späckhuggarfadder eller pandafadder. Att vara fadder betyder, i det här fallet, att du skänker pengar varje månad via autogiro. Ett litet gosedjur skickas till dig, lämplig att lägga i julklappen. Fyra gånger per år får du rapporter om vilka projekt dina pengar går till.

Sonen, som är fyra nu, har nog djungelfaddrat klart snart och jag ser mig om efter andra projekt att stödja. Nu när han är äldre skulle jag vilja hitta något som han själv förstår mer av och där informationen som skickas ut riktar sig till barn. (Jag vet, han är bara 4, han ska inte behöva bära världens problem på sina axlar. Men han frågar, om barn som inte har någon mat och fom fiskar som dör. Jag tänker att det kan vara ett sätt för honom att känna att han kan göra något.)

2 kommentarer:

Maria sa...

Tycker det låter som bra uppmuntran trots att han är så liten. Själv satt jag klistrad framför alla UR-program om barnen i Afrika när jag var liten och ställde nog en hel del frågor till min mamma :) (och tillsammans lade vi pengar i kyrkans Lutherhjälp-sparbössa varje år, den där i papp som vi fick med oss hem och kunde ha ståendes framme på matbordet). Ingen dum idé!

Kanske kan man du ta en sparbössa och låta de samlade slantarna (behöver ju inte vara några jättesummor direkt) få gå till något speciellt och sedan sätta in pengarna till det ändamål ni tänkt ut om det så är svältande i afrika eller till WWF?`

Sara sa...

Maria: Nu minns jag också den där sparbössan. I papp. Den hade jag glömt. :)

Ja, vi får de vad vi hittar på. Något välgörenhetsprojekt blir det, i någon form!