måndag 29 december 2008

Efter jul

Måndag morgon och likväl lugnt som en söndag. Inga måsten. Några minusgrader och snö. Jag tar i trä när jag skriver, vågar mig på att formulera hur fantastiskt det är. Lugnet efter julen.

Igår åt jag min sista knäck. Vemodigt, om man ser det så. Nödvändigt, om man ser sanningen i vitögat. Jag är en gottegris. Alldeles sant. Nu väntar nya tider. Jag låter julklappen från syster visa vägen. Sannas matbok av Sanna Ehdin. Kokbok och nytänkande kostråd i ett.

Sanna Ehdin sticker ut hakan och drar sig inte för att leverera nya sanningar om hälsa och mat. Hennes bakgrund inom forskning inger förtroende, även om jag blir skeptisk när hon dyker för djupt i symptom, dess orsaker och kosten som ställer allt till rätta. Som fan av Dr Ehdin märker jag dessutom att det finns en del återanvändning i Sannas matbok. Redan skrivet i tidigare böcker. Kanske oundvikligt.

Nog med kritik. Boken är viktig. Budskapet är positivt. Rätt mat bygger upp. Som Supermat av Helena Nyblom, fast friare skrivet. Ehdin ger dig allt och lite till, plus en skvätt tro. För mig är det inspirerande. Och vissa begrepp är helt nya. Som IFD-mat. Inflammationsdämpande mat. GI plus allt det andra, som jag förstår det. Jag studerar vidare och återkommer kanske med mer. Och idag blir det alltså ingen knäck. För mig.

2 kommentarer:

Ida sa...

Be gärna Edhinskan svinga sitt trollspö över ytterligare en gottegris. Jag kan inte sluta. JAG KAN INTE SLUTA!

Sara sa...

Ida: Jag svingar liksom boken lite i riktning mot dig. Hoppas det hjälper!:)