måndag 1 december 2008

Arn - Riket vid vägens slut

Nej. Den här gången funkar det inte. Jag gillade första filmen och gick in med en positiv inställning till den andra, Riket vid vägens slut. Men det som först bara var en vag känsla långt bak, klev längre och längre fram. Jag gillade den inte.

Flera av skådespelarna känns tveksamma. Tur att pappa Skarsgård finns där och håller ihop. Maria Bonnevie och han Arn (vad heter han?) är också bra, men brottas med det svåra i att gestalta samma person vid olika åldrar. Det blir lite märkligt när mamma, pappa och son ser jämngamla ut.

Så tyvärr, jag blev besviken och lyckades dra med mig maken. På slutet var vi ganska gnälliga båda två. Förlåt Arn!

Han heter Joakim Nätterqvist. Läser jag på Wikipedia. Undrar om han får vara med i fler filmer nu? Jag hoppas det.

2 kommentarer:

Kajsa sa...

Böckerna, har du läst dem? Är de värda att läsas? Jag brukar ha svårt för Guillous böcker, så jag har inte gett Arn en chans.

Sara sa...

Kajsa: Jag har läst minst en. Men det här var på den tiden när jag inte hade någon blogg att skriva ner lästa böcker i, så jag är inte säker på om jag har läst någon fler.

Maken gillar böckerna skarpt, och minns dem också. Jag vill minnas att jag också gillade den första. Det är min övertygelse att böckerna är bättre än filmerna!