torsdag 27 november 2008

Husmorssemester: Maten


Äta gott. Det måste ingå i en husmorssemester. Husmodern behöver vila från spisen. Från skrivandet av veckomatsedlar. Kokandet av makaroner.

Man kan med fördel låta vänner välja restaurang. Mina vänner valde följande:
Halv Grek Plus Turk. Jungfrugatan 33. Jag säger bara Basilikalindad friterad haloumiost med valnöt-och plommonchutney. Jag säger bara det. Och så att mitt sällskap hade kontakter i köket, som gjorde att vi åt mer än vi borde. Och avslutade med pepparkaksglass. Halv Grek Plus Turk - I love you!
A lá Crêpe. Katarina Bangata 42. Galetter har fått något drömskt över sig sedan jag besökte Hablingbo Crêperie på Gotland för flera år sedan. A lá Crépe var inte samma sak. Det var gott och vi hade mycket trevligt. Men galetten var inte lika god som den gotländska. (När jag var i Paris tyckte jag inte att den parisiska var lika god som den gotländska. Den gotländska var god.)
Chutney. Katarina Bangata 19. En vegetarisk restaurang där jag intog lunch i gott sällskap. Nyttigt och lagat med en andlig och frisk känsla, enligt hemsidan. Jag kände mig glad i själen när jag var där, kanske var det därför. Liten varning dock för politiskt engagerade miljövänner med ovanligt höga röster. Och cykelhjälmar. (Det sista var kanske onödigt, jag är ju också miljövän och har cykelhjälm, men de här var inte som mig.)

7 kommentarer:

LindaLiten sa...

Jag älskar oxå Halv Grek plus Turk, jag har kokboken. Julklapp fr "vännerna". Fin är den, i röd sammet.

Anonym sa...

Ha ha. Man kan inte alltid välja sina grannar!
//Ingela

Maria sa...

Åh Chutney...mmmmm!!!! Ätit där massor av gånger, varje gång jag är i Stockholm faktiskt :)

Anonym sa...

Härligt med husmors semester. Skulle behövas här också;)
Just nu känns det som om allt bara går runt. Dagislämning, jobba, hämta... Det är skönt att tiden går så fort för snart är det jullov! Ska bara hinna med att fira två tvååringar innan.
kram

Ida sa...

Alltså - den gotländska franska pannkakan är bättre än den franska franska pannkakan. Och den stockholmska med för den delen.

Kajsa sa...

Å! Halv grek plus turk. Där har jag inte varit på tio år tror jag. Det börjar bli en gammal klassiker...

Och galetter är ju alltid rätt. Fast just A lá Crêpe har jag inte provat.

Och miljövännerna på Chutney, ja dem ser jag framför mig, hur levande som helst. Jag älskar din beskrivning av dem - tack för kvällens skratt! :-D

Sara sa...

Linda: Ja, du har kokboken ja, jag hör av mig för recept på haloumi.

Ingela: Nej, och vi satt ju där först. Jag ångrar lite att jag inte frågade vad de diskuterade så högljutt. :)

Maria: Första gången för mig. Det var gott! Men lite högljutt!;)

Linda G: Åk på husmorssemester till Norrland vetja! Och gratta tvååringarna från mig! Kram!

Ida: Rätt uppfattat!

Kajsa: Halv Grek Plus Turk var helt nytt för mig. Men alldeles underbart!:)

Miljövännerna gav Chutney en extra dimension. Eller i alla fall ljudnivån! ;)