tisdag 25 november 2008

Husmorssemester: Fikat


Mycket kom att handla om mat. Fika och mat. Jag börjar med fikat. Att sitta på café är något som jag verkligen uppskattar. Om miljön är vacker, eller kanske snygg, bakverken chokladiga, teet grönt och sällskapet är det rätta kan en fika vara en närmast religiös upplevelse. För en småbarnsmamma med begränsade möjligheter, i alla fall.
Husmodern bör ta varje tillfälle att fika på sin semester. Söder är en alldeles ypperlig stadsdel att göra så på. Om du vill följa mitt exempel går du i sakta mak, Götgatan fram, och stannar så snart du känner dig minsta frusen (i behov av en kopp té), sugen (i behov av choklad) eller trött (i behov av en kopp té och lite choklad.) Fika en stund och flanera sedan vidare. Upprepa proceduren om och om igen under hela dagen. Du kommer att må som en prinsessa.

Välj ditt sällskap med omsorg. Människorna är viktigare än chokladen.

4 kommentarer:

Maria sa...

Åh fika! Länge länge sedan jag faktiskt var på stan och tog en fika. Oftast är det lunch på stan, men en vanlig enkel fika med en vän och trevligt babblande, det var alldeles för länge sedan. Tror jag ska boka in det :)

LindaLiten sa...

jag hör dig syster!
Paris var ju underbart upplyftande och inspirerande men ack så intensivt och stressigt. Fika och promenad i sakta mak, det låter helt rätt.

Ida sa...

Mmmm, den där latten gick inte av för hackor...

Sara sa...

Maria: Ta en fika. Det är bra på alla sätt!:)

Linda: Fika och promenad i sakta mak ÄR helt rätt!

Ida: Mmm, inte teet heller!