söndag 2 november 2008

Godsaker


Egentligen ska godsaker bloggas på lördagar. Egentligen ska godsaker endast ätas på lördagar. Så kallat lördagsgodis. Men det förkommer undantag. Detta är ett sådant.
Två av tårtorna från ettårskalaset skall redovisas här. Den tredje var en vanlig, hederlig gräddtårta av barnmodell.

Gammelfarmor frågade Vem har bakat det här då? Och jag vill lova att det låg mycket i den frågan. Gammelfarmor är en mästerbakare. Det är inte jag. Och vad värre är, eftersom jag gillar att baka matbröd så brukar jag skjuta över bakandet av kakor på maken. Ve och fasa. Därför var ett stort ögonblick när jag kunde ta på mig hela äran för fikabordet. Jaaaså, kom det från Gammelfarmor. Och det låg mycket i det Jaaasåt också.

Rulltårta gav jag mig på. Vilket infall. Läste ett recept och föll för snabbt och enkelt. Resultatet blev gott och visst gick det snabbt, och relativt enkelt, men vacker blev den inte.

Den andra tårtan däremot, kan beskrivas som en succé. Efter ett recept från min bäst bakande kompis gjorde jag Kladdkaka med vitchoklad, garnerad med granatäpple. Oj! En kaka som består av vit choklad och smör blir visserligen ganska mäktig, men ack så god.




3 kommentarer:

LindaLiten sa...

Men, tänk att lillan är 1! Försenade grattiskramar fr Götet. Kraaam.

Kajsa sa...

Vilka fina godsaker!

Och granatäpple = supermat på tårtan. Det måste ju uppväga både en och annan kalori...

Sara sa...

Linda: Det är hon! Tack för grattis!

Kajsa: Granatäpplet gjorde att man fick ta många bitar. Det är ju så nyttigt...;)