torsdag 2 oktober 2008

Doften av rena, vita, lakan

Vit. Min inredning är vit. Lite svart, lite grå, ibland brun och eventuellt grön. Men framförallt vit. Jag gillade verkligen inredningsrepotaget som jag länkade till förra fredagen. Det var så vitt! Jag länkar idag igen och plockar fram ett annat citat från artikeln:

"Hushållsbestyr hör till livets glädjeämnen - som när tvätt får torka ute i vinden."

Där har vi den rätta inställningen. Att glädjas åt det som faktiskt är livet. Att se det vackra i det enkla. Som doften av rena lakan som torkats av vinden.

Idag får jag klara mig utan doften, på samma sätt som jag missar smaken av honung i mitt te. Den förkyldes lott är att klara sig på blott tre sinnen. Men, jag håller tekannan varm hela dagen, dricker maxdos av echinaceabrus och i kväll, när jag ska lära mig något nytt, då mår jag bättre.

Det ligger ett loppisfynd på golvet i sovrummmet och väntar på att bli vitt. Jag hade tänkt ta tag i det efter fredagsstädningen. Men jag stryker fredagsstädningen till förmån för vila. Vi får se hur det blir med målningen.

Det finns andra som städar idag. Titta in och få lite härlig inspiration.

3 kommentarer:

Anna sa...

"Att glädjas åt det som faktiskt är livet."

Så rätt Sara. 90 % av vårt liv är vardag, så varför hänga upp tillvaron så mycket på de 10 % (semester, resor, undantag)?

Imorse hade vi tända ljus till familjefrukosten före skola och jobb, jag njuter av att ta på mig en kofta när det blir lite småkallt, barnen är friska och har sovit gott, kaffet luktade extra gott, jag sniffar jag på mina egna, nytvättade lakan och själen är stillad över tomma tvättkorgar.

Det tycker jag är vardagslycka!

Trevlig helg på dig!

Kajsa sa...

Lakan som fått torka utomhus är vardagslyx. Och doften skulle slå alla försäljningsrekord om den gick att fånga på flaska. Eller nej, det skulle den nog inte förresten, för det är den äkta varan man vill åt.

För mig är vardagslyckan verkligen den bästa. Det har nog alltid varit så, egentligen. Men sen vi fick barn och köpte vårt älskade gamla radhus så har jag bejakat den sidan av mig själv.

Hoppas du har kryat på dig!

Sara sa...

Anna: Visst är det så? Vardagslyckan kanske inte är så rosaskimrande, men som sagt den luktar kaffe och nytvättat, och den känns som en varm kofta. Det är klart att det är den vi ska glädjas åt! Trevlig helg du med, i efterskott!

Kajsa: Den äkta varan ska det vara. Och vardagslyckan är den bästa. Helt klart.

Tack, jag har kryat på mig!:)