söndag 25 maj 2008

Guldkompassen


Nej, det blev ingen schlager för oss. Vi hyrde en film i stället. Jag drogs mot titlar som Evening, Försoning (som inte hade släppts än) och La vie en rose (som jag ännu inte sett). Maken berättade inte ens vilka filmer han ville se, utan gick direkt mot den han trodde hade en chans. Något som passade oss båda. Guldkompassen. Vi älskar båda Sagan om ringen. Ingen av oss har läst så mycket annan fantasy, men Guldkompassen av Phillip Pullman har jag faktist läst. I jobbet. Det är en alldeles underbar ungdomsbok, som jag längtar efter att kunna tipsa sonen om. Det gjorde mig lite tveksam inför filmen. Hur funkar den som film för två underhållningssugna, vuxna, småbarnsföräldrar en lördagkväll? Bra. Vi gillade den. Bra fantasy kan man sammanfatta den. Man måste vara beredd på saga. Och man måste vara beredd på att huvudrollsinnehavaren är elva år. Men det är en snygg film. Nicole Kidman är till exempel snygg. Och jag gillar ju snygga filmer.

5 kommentarer:

Ida sa...

Tackar för tipset.

C. Meow sa...

Visst var den snygg. Och spännande. Jag kommer ihåg att jag älskade böckerna :D

Försoning måste du se, den är riktigt, riktigt bra!

Sara sa...

Ida: Varsågod!

Camilla: Det var den. Och så skriver jag upp Fösoning på Måste-se-listan! :)

Petra sa...

Ja, jag är sugen på att se den. Och Kidman är snygg för hon gjorde den innan hon förstorat sina läppar. NU är hon inte snygg :)

Sara sa...

Petra: Jag inser att jag inte har någon vidare koll på Nicole Kidman. Jag visste inte att hon hade förstorat läpparna. Men jag vet att hon har varit gift med Tom Cruise OCH, nej inget mer! ;)

Jag rekommenderar filmen till alla fantasysugna!