måndag 14 april 2008

Testar Tradera: första försäljningen

Det har blivit dags för del två i den rafflande traderaserien, här på bloggen. Jag har sålt. För första gången.
Jag la ut fem auktioner. Barnkläder allihop. Efter dottern. Utropspriset satte jag till en krona. Jag tycker att det är det som är vitsen med Tradera, att marknaden bestämmer priset och att man ska kunna fynda rejält.

Jag valde att låta dem pågå i en vecka, och att avsluta dem en söndagkväll. (Utom en som jag klickade fel på, så den slutade kvällen efter alla andra.) Tiden för auktionens slut blir den samma som starttiden. Om du inte vill betala extra. Alltså försökte jag vara taktisk och la ut annonserna på kvällen. Vid halv tio. Då sitter de köpsugna småbarnsföräldrarna nog och surfar, tänkte jag.

Men det hjälpte föga. Detta taktiktänk. Det var stendött. Ingen bjöd på mina små plagg. Vi följde fnissande auktionerna, min syster och jag, och konstaterade att inte mycket hände.Till slut kom det ett bud på ett par av byxorna. Och så ett på de andra också. Det ena paret trissades faktiskt upp till priset av elva kronor! De andra kom bara till fem. Sista kvällen, när den skenande budgivningen skulle äga rum, när folk i köprus skulle bjuda över varandra, låg Tradera nere ett par timmar. Det gick inte att komma in på sidan. Just snyggt. En knapp timme innan auktionerna slutade gick det att komma in igen.
Och.
Ingenting hände.

Jag sålde ett par nya byxor i stl 62 för fem kronor, ett annat par för elva kronor och kvällen efter: en body för en krona. Två av auktionerna fick inte ett enda bud.
De auktionerna startades då om, automatiskt, och pågick i ytterligare sex dagar. Den här gången blev plaggen sålda. Ett set med body och byxa, såldes för elva kronor och ytterligare en body gick för en krona.

Summa intäkter: 29 kronor.
Pris för annonserna: 14 kronor.
Pris för kuvert och plast som jag packade i: förmodligen närmare 15 kronor.
Tidsåtgång: massor.
Men också: rolighetsfaktor: hög.

Vi har skrattat mycket när vi har undersökt Tradera, och både min syster, jag och maken har med intresse följt budgivningen på dessa stackars små bebisplagg.
Jag kommer att försöka minst en gång till. Jag ska lägga ut några av mammakläderna som är i bra skick. Och prova med bebiskläder i lite större storlekar. Jag tänker att bebiskläder i storlek 62 är inget man går ut på Tradera för att köpa. De får man i present. Dessutom är 62 en storlek som bebisarna svischar förbi. Det är ingen storlek som man ens hinner tänka på att man ska handla.

Vidare är jag en ny säljare på Tradera. Jag hade bara ett omdöme nu. Och det var som köpare. Att handla av mig var en chansning. Jag kanske är skum och skickar fläckiga kläder.

Lite läsning i communitys där Tradera diskuteras ger uppgiften att det går trögt för många att sälja just nu på Tradera. Kanske bättre att köpa för tillfället alltså?

Vad tror du? Har du provat att sälja på Tradera? Dela gärna med dig till en nybörjare. Eller kom med frågor om det är något du undrar över!

12 kommentarer:

Ida sa...

Ja det var kul det där...Jag tror du hade otur att tradera låg nere, verkligen. På lördag får jag min våg, då ska jag också börja. Jag tänkte gå ut starkt med bl.a ett set från Po.P och en meandi-dress

Anonym sa...

En gång sålde jag en fleeceoverall för fem kronor !!!! Det som är så spännande är att man aldrig vet vilka plagg som kommer att gå bra. Det som verkar gå bäst är märkeskläder, så nu bryr jag mej bara om att lägga ut de POP kläder som jag har.

Lycka till i fortsättningen!

Anna sa...

Vi brukar sälja på loppis, du vet sån där utomhus, på riktigt. ;o)

Barnkläderna lägger vi i olika "prislådor", och då går det inte att pruta.

Fröken Nina sa...

Jag sålde en del grejer på Tradera i somras; en gammal mobil, ett par skor, en CD-freestyle, reklampennor (ja helt sjukt vad mkt folk betalar för dem...). Det tog en hel del tid, men jag fick ihop över 700 kronor så det var värt det. Men man måste nog vara ledig för att orka! :D

Sara sa...

Ida: Kanske var det därför det gick så trögt. Det blir kul att se hur det går för dig!

Malve: Märkeskläder går helt klart bäst. Ibland blir de väldigt dyra för att vara second hand. Jag menar barnkläder slits ju en del!

Anna: Härligt med utomhusloppis. Det kan vara lättare att sälja när köparen får se och känna på plagget, plus att man slipper fraktkostnaden.

Fröken Nina: Reklampennor!? Vadå för reklampennor? Det här har jag missat helt!:D

Anonym sa...

Jag har kört på tradera länge. Den bästa försäljningen var när jag la ut rabattmrken på blöjor som jag klippt ut från blöjpaketen (libero tror jag det var) och fick säkert 30 kr för det;-) Tänkte att jag testar o ser om det går och det gick! Lycka till med tradera!

Fröken Nina sa...

Vanliga bläckpennor med en logga på. En del är som galna!

Sara sa...

Konkreta: Nämen! Jag är verkligen en nybörjare märker jag. Kände inte till detta med rabattmärken heller!:)

Fröken Nina: Hahaha!:D Det var väl ändå det värsta?!

Kajsa sa...

Å vad kul att läsa om dina Traderaäventyr, Sara! Mycket jobb för lite pengar, men som du skriver - kul. Mina mammakläder får nog åka via Blocket i stället, i ett stort och billigt paket. Se där ett bra sätt att göra en blivande mamma glad och dra in en liten slant! :-)

Sara sa...

Kajsa: Tänkte också sälja på blocket först. Nu har jag plockat ut de fräschaste plaggen och testar att sälja dem på Tradera, resten lämnar jag till välgörenhet. Hoppas kunna glädja någon blivande mamma på det sättet också!

Petra sa...

Hej,
jag har sålt lite på Tradera men jag tycker det är ganska bökigt, man ska packa, frankera och skicka. Någon gång så har den jag sålt till inte gått att få tag på och jag har fått sätta negativt omdöme och det har liksom känts olustigt. Min erfarenhet är att det främst är märkeskläder, P.O.P & Me and I t.ex. som det lönar sig att sälja. Jag hade inte så gärna sålt ett plagg för 1 kr och fått allt jobb...men så är jag ingen försäljartyp :)

Sara sa...

Petra: Det är otroligt mycket jobb. Förutom allt vikande, packande och postande är det, som sagt, mailande hit och dit, och Gud vet vad. Jag är full av beundran för dem som har genom för hundratals affärer på Tradera. Eller också inte!;)