söndag 20 april 2008

Söndagen bjuder på bröd

Jag sitter här med min tékopp och ostmackor på egenhändigt bakat bröd. Jag njuter av flera anledningar, dels är hembakt, färskt bröd himla gott, dels känns det bra att jag fick det gjort, baket, idag.

Klockan fyra var hela familjen vakna i morse. Sedan sov vi lite i omgångar. Barnen var glada och tyckte att morgonsolen talade sitt tydliga språk. Natten är slut. Maken och jag höll inte med.

I någon slags protest bakade jag frenetiskt matbröd och en mjuk kaka på förmiddagen, innan vi utflyktade och grillade korv. Jag antog att kraften och inspirationen inte skulle finnas när vi kom hem. Det antagandet visade sig vara helt riktigt. Soffan blev min och sonens tillflyktsort under den sena eftermiddagen idag.

Men då stod brödet redan där i köket. Och doftade. Halleluja! Nu i kväll avnjuts det alltså. Ett vanligt vardagsbröd, efter recept av duktiga Renée Voltaire. Annars drömmer jag om att lära mig baka på surdeg och undrar när jag ska våga mig på att prova. Maken tipsar om Surdegsbloggaren som han såg i Niklas mat och jag undersöker om Saltå kvarn fortfarande har kurser i surdegsbakning...

Har du bakat i helgen?

7 kommentarer:

Ida sa...

Ja det har jag. Bakade mitt finfina enkla bröd efter recept från svärmor igår. Det blev super som alltid. Dock är det inte det nyttigaste brödet eftersom det innehåller endast vitt mjöl...

Sara sa...

Ida: Vad är det för finfint enkelt bröd? Receeept!

Kajsa sa...

Ja som du såg så bakades det härhemma, men inte av mig då... Men det är något alldeles särskilt med doften av nybakat bröd. Något ursprungligt, tryggt. Härligt!

Mina surdegsäventyr har inte gått så bra. Första försöket var någon slags kedjebrev, fast i form av en surdeg dårå, som hette Herman eller något liknande. Han överlevde, men brödet blev bara tråkigt. Andra försöket var ett alldeles för avancerat recept ur någon av Jan Hedhs böcker, eller möjligen den från Riddarbageriet. Inget för lekmän, om du frågar mig. Så jag har blivit lite avskräckt.

lina sa...

Ja, faktiskt! Men brödet (eget recept) blev tyvärr inte som jag förväntat mig! Bättre baklycka nästa gång kanske!

Sara sa...

Kajsa: ja, doften av nybakt är verkligen speciell.

Vad bra att du skrev det om Jan Hedh. har faktiskt tittat i hans bok Bröd och tänkt att jag skulle prova ett surdegsrecept ur den boken. Jag ska nog leta fram ett enklare att börja med!

Lina: Vad spännande att baka efter eget recept, även om det inte lyckades den här gången. Lycka till med nästa bak!

Ida sa...

Recept finns i min blogg www.babyboyblogg.blogspot.com

Så fick jag det sagt...

Sara sa...

Ida: Då kollar jag där!