torsdag 13 mars 2008

Livet i familjen

I morse gjorde jag något otroligt korkat. Upptäckte jag nyss. Jag slänger ofta i en tvättmaskin det första jag gör på morgonen. Så också denna morgon. Timmen var tidig och maskinen stod öppen. Vi har en toppmatad maskin. Jag la i lite röd tvätt, inte mycket alls, knäppte igång och gick vidare till frukostbestyren. Nu när jag öppnade maskinen var det första jag fick ut ett vitt lakan. Därefter sonens vita linne. Jajamen, en ohängd vit tvätt låg i maskinen. Det blir så bra när man blandar vitt och rött.

Men det var inte det jag skulle berätta. Egentligen. Jag har läst ut Livet i familjen - om det viktiga samspelet av Jesper Juul. Och jag rekommenderar den varmt. Jesper Juul är en liten husgud. Jag har läst hans Ditt kompetenta barn flera gånger. Och jag kommer läsa den igen. När jag blir tillräckligt villrådig.

Jesper Juul är en dansk familjeterapeut vars människosyn verkligen tilltalar mig. Han har ingen Metod för hur man hanterar barn. Det finns inga enkla tips i böckerna (tyvärr, tänk vad enkelt det hade varit!) utan han skriver mer om basen, det grundläggande. Den känslomässiga grunden. Livet i familjen fokuserar dessutom mycket på föräldrarna. Både deras självutveckling och deras parrelation.

I bakesidestexten hittar man orden likvärdighet, integritet, ansvar, gemenskap och ledarskap. De ger en bra bild av vad boken handlar om. Juul ger en hel del exempel i boken, dialoger mellan förälder och barn, eller mellan föräldrarna, men om jag saknar något så är det ändå fler sådana exempel. Jag misstänker dock att författaren ogärna skulle gå mig till mötes på den punkten. Eftersom vi alla är unika.

Fyra är den värd, den här boken.

7 kommentarer:

Jenny sa...

Synd på tvätten, rosa är inte min favoritfärg på lakan;-)

Gillar också Jesper Juul skarpt. Otroligt vettiga åsikter och så skönt att läsa om någon som skriver för barnens skull och inte för att de vuxna ska få lugn och ro. Ska nog läsa Kopetenta barn igen, min 3-åring är ju rätt tvär och 5-åringen lite lynnig (har ju hört så mycket om att 5-åringar är så smidiga och nöjda med allt...). Håller med om att man kan vilja ha lite fler exempel. Ska läsa den andra boken du skrev om också.

Sara sa...

Jenny: Nej precis, han skriver inte om några genvägar, för att mamma och pappa ska få lugn och ro, han skriver om hur det faktiskt är: att när det gäller barnen måste vi söka svaret i oss själv som vuxna, möta våra egna brister, rädslor, eller vad det nu kan vara. Det kan kännas skitjobbigt att det är så, men samtidigt hoppfullt eftersom man alltid besitter makt att ändra sig själv!

Intressant att höra sedan vad du tycker om Livet i familjen!

Rosa är inte min färg heller. Just nu försöker jag bara glömma att det har hänt genom att intala mig att det inte syns. Vi får se i morgon! :)

Jenny sa...

Fast det är ju jobbigt att ändra på sig själv... Men samtidigt skönt när man kommer på en bättre väg vid rätt tillfälle. Livet underlättas av att man förstår sina barn bättre. Fast ibland förstår jag ju verkligen inte alls hur det hänger ihop;-)

Gillar också strutsmentalitet, vem vet denna gång kanske det verkligen funkar och lakanen transformeras till vanliga hederliga vita lakan... Eller så blir de som vanligt efter ett par tvättar igen, eller så kan de användas till en makalös prinsessoutfit... Finns idel möjligheter;-)

Kajsa sa...

Tycker också väldigt mycket om Jesper Juuls böcker. Blev så inspirerad av ditt inlägg att jag försökte rota fram "Ditt kompetenta barn". Men eftersom hela husets bokinnehav (och det är stort) ligger i högar på vardagsrumsgolvet i väntan på vår nya bokhylla, så får jag hejda mig.

Men visst är det frustrerande att han exemplifierar så lite. Fast jag förstår precis varför. Det är så läskigt med dessa nannyprogram och deras patentlösningar - påminner mig om när vi uppfostrade vår hund. Och det är faktiskt en viss skillnad.

Sara sa...

Jenny: Det är jättejobbigt att ändra på sig själv. Det kräver både kraft och mod. Men det är den enda vägen, så det är väl bara att ta den. När man orkar... När man inte orkar får man trösta sig med att Jesper Juul skriver att det inte är av godo att jaga efter att vara en PERFEKT förälder!

Kajsa: Ja, det är viss skillnad mellan hunden och barnen. Faktiskt.:) Har du läst fler böcker av Jesper Juul?

Anonym sa...

Nej röd och vit tvätt är ingen bra kombo - men jag upptäckte i veckan att en sallad på strimlad rödkål och vitkål blandat med lite vinegrätt blir jättevackert. :)

Sara sa...

Gunilla: Det förstår jag. Vackert, och säkert jättegott också!:)