tisdag 12 februari 2008

Oinspirerad matvecka

Vi ska äta den här veckan också. Tydligen. Planeringen har varit lite oinspirerad och handlingen har utförts i omgångar. Av maken. Tack och lov.

Vi får sällan till storhandling under veckan. Kvällarna försvinner till ingenting (middagsstök, amning, blöjbyten, badning, kvällsfika, tandborstning, pyjamasbyte, sagoläsning, amning, godnattkramar, jagärkissnödigtricket, amning, hundpromenad, utmattning...) Alltså ska storhandlingen ofta utföras på lördagar. Veckans högtidsdag, när det ska vara så trevligt. När man ska umgås, hinna med egentid, vila, promenera långt, göra något roligt med barnen. (Huvudvärk, yrsel, meningsskiljaktigheter redan vid frukostbordet!). Då känns storhandlingen som en dubbeltimme trist och tråkigt mitt i schemat.

Här kommer maten: Pizza, pastasås med kyckling och champinjoner, laxspett och potatis, gratinerad broccoli, bacon och potatis, rökt makrill, viltfärsgryta.

Förresten lyssnade jag på P1s serie Miljölarm igår och blev alldeles matt när jag hörde om alla bekämpningsmedel som fortfarande används inom jordbruket. Ekologisk mat är helt klart min grej. Måste undersöka om det fortfarande inte går att få leverans hit från Årstiderna eller Ekolådan. Det ekologiska frukt och grönsaksutbudet är inte det bästa i affärerna tycker jag. Kanske kan man gå ihop flera familjer här i staden långt från storstan och få gruppleverans.

Här är två till som har skrivit veckomatsedel. Läs och inspireras.

Sitter du också och trycker på en superbra matplanering?

Inga kommentarer: