måndag 11 februari 2008

Konsten att vara snäll

Ett par år efter alla andra har jag läst Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn. Vi fick boken av jobbet, när det gjordes en friskvårdssatsning, och sedan har den blivit liggande. Inte för att jag inte ville läsa den eller för att jag inte trodde den var bra. Den har bara legat och väntat. Ibland måste böcker mogna. De måste läsas när tiden är inne.

Nu var tiden så inne för Konsten att vara snäll och jag är nöjd. Budskapet landade mjukt hos mig: Det är ett vinnande koncept att vara snäll. Godhet är en stark, och smittsam kraft. Vi mår bra av att göra gott.

Om du inte har läst boken tycker jag att du ska göra det. När den kommer till dig! Jag ger dig en av Stefan Einhorns tankar som en liten aptitretare:

"Det är tanken som räknas." Jag blir lika förvånad varje gång jag hör uttrycket. Människor avstår från att hjälpa varandra och hävdar sedan att de hade tänkt att göra gott, men så kom något emellan. Det spelar ingen roll om det handlar om inställda möten, familjens hushållskassa som man har tänkt bättra på men i stället förlorat på spel, en barnuppfostringsstrategi som misslyckats eller födelsedagspresenter som inte hunnit inköpas - gå inte på det! För det är inte tanken som räknas - det är handlingen. Om handlingen är god, är orsaken till handlingen i regel sekundär.

En tänkvärd bok. Om ett tänkvärt begrepp. Snällhet.

För mig är boken en stark trea. På en skala ett till fem.

4 kommentarer:

Selmas småprat sa...

Har läst den och den gav många tankeställare....bra bok!

Sara sa...

Ja, det var det!

Anonym sa...

Jag har den liggande i bokhyllan sedan i somras (?). Någon gång ska jag börja läsa den...

Konstigt det där med att vissa böcker behöver ligga till sig. Jag fick Medmänniskor i julklapp och den har jag redan läst.

Sara sa...

Framförallt böcker av det tänkvärda slaget tycker jag behöver läsas vid rätt tidpunkt.

Var Medmänniskor bra?