måndag 7 januari 2008

Rensat, handlat och klart

Välkommen vardagsmat! Kylskåpsrensningen är klar. Jag tänker inte berätta hur gammal den äldsta godbiten var. Men en tanke som slog mig under själva processen var: Jag borde göra detta oftare.

Mitt i brinnande småbarnsfamiljskaos skrevs en veckomatsedel ihop och maken fick äran att besöka Coop. (Han rapporterade avstämning vid hemkomsten. Vi verkar vara svartlistade efter den där incidenten med äppellådan. Och det var inte vårt fel!) Nu känns det helt rätt med vardagsmat. Och inget socker!

I veckan bjuds det på följande rätter här hemma: köttfärsspett, ugnsstekt hoki (är det bättre än torsk? den har ju fraktats hela vägen från Nya Zeeland), ugnsstekta kycklingklubbor med grönsaksris och, slutligen, rökt sik. Någon som vill dela med sig av sin veckomatsedel?

8 kommentarer:

Ida sa...

Skulle gärna dela med mig, om jag hade nån. Får se om vi kan knåpa ihop en idag, omjag kan få ur sambon nåt förslag medan han lägger golv...

Anonym sa...

Den här veckan blir det klassiker hemma hos oss:
- fläskpannkaka
- spagetti och köttfärssås
- stekt fisk m potatismos (allaskan pollock, vet inte riktigt vad det är för en fisk, men den är god.)
- kalops med ris

Lycka till med sockerstoppet! Jag har börjat mitt idag.

Anonym sa...

Det där med veckohandling är ett otyg tycker jag. Det är så förbenat tråkigt att behöva ägna kvällar eller helger åt att trängas i affärer när man bara vill vara med familjen. Här är det maken som sköter handlandet, oftast på Coop sent på kvällen (nåja, sent med en barnfamiljs ögon...).

Jag har just knåpat ihop vår veckomatsedel:
M: laxfilé med ugnsrostade rotfrukter, rödkålssallad och tsatsiki
t: Quorn bolognese (ur frysen)
o: Kryddhyllans kycklingsoppa med nudlar, hembakt bröd
t: Sesampanerad fiskfilé med mangoyoghurt, broccoli och potatis
f: kycklingquesadillas, guacamole
l: röding med messmörssås
s: skånsk kalops (inspirerad av Jens Linders bok "Långkok")

Sara sa...

Ida: Hämtma borde ges till er som sliter med renovering och allt!

Malve: Klassiker är toppen. Lycka till själv. Jag har tagit mig genom tredje dagen nu, brukar vara den svåraste för mig!

Kajsa: Vilken fantastisk veckomatsedel! Är du ett matproffs? Blir nyfiken på den sesampanerade fisken. Har du recept på den?

Anonym sa...

Nu har jag redan syndat-på första dagen! Var hos en kompis och fikade och hon bjöd på chokladkaka och glas med mintchokladsås. Känner mej dock lite stolt över att jag bara tog en gång :)

Hoppas att din sockerfria dag gick bättre!

Sara sa...

Malve: På´t igen bara! :D

Anonym sa...

Oj, nej, jag är inte matproffs. Men intresserad matlagare - och lätt frustrerad, eftersom tillvaron med två små barn inte tillåter några kulinariska utsvävningar. Men den tiden lär ju komma tillbaka...

Sara sa...

Kajsa: Nej, utsvävningar är svåra att hinna med. I stället önskar man nya saker av maten: att den ska gå snabbt, vara riktigt nyttig och tilltala även små matgäster. Inte alltid så lätt tycker jag!