måndag 14 januari 2008

3 saker

I väntan på att jag ska få det gjort ger jag dig tre saker. Jag är nämligen inte riktigt klar. Eller inte alls klar. Rättare sagt. Så håll till godo med detta i stället:

Tre saker som jag inte gör trots att jag vet att jag skulle må bättre om jag gjorde det:

1. Avslappning. Jag gillar inte stress. Det får mig att bli en sämre människa. Att lyssna på en cdskiva med ett avslappningsprogram motverkar detta. Dessutom är det hur skönt som helst. Jag har en hel hög skivor och vill ständigt ha nya. Ändå gör jag det inte. Regelbundet. Det kan gå ett halvår mellan gångerna. Bäst effekt får man om man gör det varje dag!

2. Simma. Att simma är perfekt träning. Bra för hela kroppen. Inga hopp. Skooonsamt! Och precis hur tråkigt som helst. Man kan beskriva det som att min kropp älskar det, men jag storknar av tristess. Jag tror att jag skulle bli en ny människa om jag simmade tre gånger i veckan. Jag skulle må riktigt bra av två simturer. En gång i veckan känns oöverstigligt. Där befinner vi oss!

3. Äta mindre bröd. Jag har aldrig GI:at mig. Men jag fattar att jag äter för mycket bröd. Jag älskar bröd. Jag bakar, och äter. Dessutom är jag en hungrig person. Som äter oftare än mina barn. Mackor och te är mitt vanligaste mellanmål. Jag skulle verkligen behöva äta något annat ibland. För bröd är väl egentligen socker i fårakläder. Är det inte så?

Hur är det med dig? Gör du allt det där som du borde, för att bli av med huvudvärken, tröttheten och grinigheten?

4 kommentarer:

Selmas småprat sa...

Jag är också en hungrig person,som ska ha mat på bestämda tider annars blir jag inte rolig för nån...simning är verkligen bra,men det har jag uppehåll med nu...sova ska jag också vara noga med annars funkar ja`inte....man försöker iallafall sköta om sej lite såpass så man ska palla vardagen...

Sara sa...

Selmas småprat: En god nattsömn är den bästa medicinen mot allt. Lite svårt att få till för mig just nu. Dottern tar sig gärna lite nattamat. Tur att det är övergående!

Anonym sa...

Ungefär varannan dag när N kommer hem från jobbet brukar jag lämna in min avskedsansökan alternativt begära löneförhöjning. Vet inte riktigt vem som ska anses vara min arbetsgivare idag så jag funderar helt sonika på att dra in barnens fondsparande. För att avlasta mig själv går jag iväg till träningen och rensar hjärnan. Inåtvändhet och fokusering gör underverk. Alternativt kan man ringa en kompis som har ett "riktigt" liv och prata om "riktiga" saker. Dvs sånt som man själv gjorde för ett antal år sedan.

Sara sa...

Ingela: Barnens fondsparande! Där sa du ett sant ord. För löneförhöjning måste man vara värd så trött som man är på kvällarna (och mornarna!).