lördag 29 december 2007

3 saker

Tre saker som jag tycker det är svårt att sluta med trots att jag vet att det inte är bra för miljön:

1. Att köpa vissa grönsaker, som har en lång fraktväg till mitt svenska matbord. Avokado är ett bra exempel. Jag älskar avokado men hittar av förklarliga skäl sällan svenskodlad.

2. Att köpa torsk. Fisk är jättebra mat. Men torsk kan vi inte fortsätta vräka i oss. Det vet jag. Ändå hittar jag inte rätt i fiskdisken. Jag vet inte vilken fisk jag ska välja. Har läst på flera gånger men drabbas ändå av miljöångest när jag står i affären. I slutet av januari kommer Isabella Lövin som har skrivit boken Tyst hav till biblioteket. Jag måste gå på den föreläsningen.

3. Att överkonsumera. Jag har fattat att vi inte kan fortsätta konsumera som vi gör. Slit och släng funkar inte. Jag hatar dessutom saker, prylar, grejer som fyller mitt hem och äter upp min tid. Jag vill sätta människorna först, inte sakerna och shoppingen. Ändå tycks jag ständigt ha ett behov av att konsumera. Att köpa. Alltid är det något som "behövs". Men behovet skulle oftast mer passande beskrivas som en vilja att ha.

Jag skickar frågan vidare till min syster och alla er andra: Vad har du svårt att sluta med trots att du vet att det inte är bra för miljön?

9 kommentarer:

Unknown sa...

Resor! Inget annat är så svårt att släppa...

Sara sa...

Nej, det är sant. Det är fantastiskt att resa, och svårt att göra på ett miljövänligt sätt om man vill åka långt.

Jonas sa...

Kanske dags för ett köpstopp? Det ska jag ha 2008!

Sara sa...

Det ska bli spännande att följa ditt köpstopp. Och inspirerande, nu när Ankis är slut.

Jag vill inte ha köpstopp i ett år. Jag vill hitta en bra nivå på konsumtionen ändå. Men det är klart, om jag slarvar allt för mycket kanske jag måste ta i med hårdhandskarna :D

Mitt ljuva Hem sa...

hej!
kikar in, idag har vi slängt 30st glas och 25st muggar!

Ann-Christin sa...

Resor, choklad & te - inte så miljövänligt, i alla fall inte om man tar flyget vid resor. Jag skulle nog kunna spara mer energi där hemma också.

Sara sa...

Ekonomiskt sinne: Oj, det var många! Har ni några kvar? ;D

Anki: Ja, flyga miljövänligt funkar ju inte. Tåg funkar inom Europa, men inte om man vill resa långt.

Anonym sa...

För mig är det svårt att släppa

1. Långa, varma duschar och bad
2. Vissa matvaror, håller med om avokadon! Och mango.
2. Flygresor. Fast min familj flyger mycket mindre än genomsnittet inser jag, det blir inte flygresor varje år. Men jag vill tillbaka till Nya Zeeland!

Sara sa...

Kajsa: Håller med om mango! Samma kategori som avokado.

Vi flyger inte heller mycket. Men jag undrar om vi kommer att kunna resa till Asien med barnen i framtiden. Eller till USA. Inte med gott samvete i alla fall.