fredag 23 november 2007

Shopping, denna svåra konst

Jag har köpt en kjol idag. Mitt första klädinköp utan bebis i magen. Om man inte räknar två amningslinnen. Och ett par strumpbyxor. Ja, ja. Jag har köpt en kjol idag.

Jag blev då tvungen att rensa ur två plagg ur min garderob, eftersom regeln en in - två ut fortfarande gäller. I allra högsta grad. Jag använder inte alla mina kläder. Och vad värre är, jag tycker inte om alla mina kläder. Så jag rensade ur ett par jeans och en blus. Från Lindex respektive H&M. Jag minns båda shoppingtillfällena, trots att de ligger år tillbaka i tiden. Jeansen var ett planerat inköp, blusen ett impulsköp. Resultatet blev dåligt i båda fallen. Plaggen har aldrig varit älskade, något av dem. Så varför köpte jag dem?

Jeansen behövde jag för att jag inte kom i några av mina jeans efter förra graviditeten. De satt aldrig perfekt, men var de bästa jag fick tag i. (Så kan man väl inte resonera när man ska ekipera sig? Nog är jag värd att ha kläder på kroppen som passar bra?) Blusen köptes förmodligen i något förvirrat ögonblick. Jag var väl glad, ledsen, arg, lycklig eller förkrossad när jag sprang förbi den. Tyckte kanske att färgen var fin (det är den, men inte på en blus, och inte på mig.) och att modellen var söt. (Men vad hjälper det? En söt blus i en fin färg, som inte passar mig. Nej, den skulle jag inte ha köpt.)

Vad lär jag mig av detta? Köp inte kläder som du inte tycker om. (Kan låta enkelt, men redan här får jag uppenbarligen problem.) Köp inte kläder som inte passar. (Hm, låter också enkelt.) Impulsshopping bör betraktas som mycket riskfyllt.

Kjolen som jag köpte idag tycker jag mycket om. Den var inget impulsköp, utan mycket planerad. Den sitter bra, för att sitta på en nyligen förändrad mage.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Lyckliga du som kan shoppa kläder alla redan. Jag måste se till att hålla mig några månader (eller år?!?) till men då jäklar ska jag köpa de snyggaste jeansen någonsin! Fram till dess slackar jag omkring som en lodis.

Sara sa...

Förra gången väntade jag med att shoppa, och fick sunka omkring i nästan ett år innan jag hade samma storlek som innan. Den här gången köper jag den storlek jag behöver! Det är jag värd. Och du med!

Ida sa...

och nästa steg blir att lägga ut de gamla kläderna på tradera.

Sara sa...

Hold your horses! Jag tror inte jag klarar såna nymodigheter. Men jag har hört att man kan tjäna en del. På frakten! :D

Ann-Christin sa...

Jag skall köra samma grej när jag börjar handla kläder nästa år, förutom när det gäller strumpor. Jag kommer inte at tha några att rensa ut. Fast jag ve tint eom jag direkt kommer att rusa ut och köpa kläde rheller - förutom ett par nya ekojeans, det behöver jag!

Sara sa...

Jag har ju rensat ett tag nu, och jag har som sagt fortfarande för mycket kläder, och i viss mån fel kläder.

Ekojeans är du väl värd. Är det några speciella du har siktat in dig på tro?