fredag 7 september 2007

Äta gott och nyttigt

Jag läser innehållsförteckningar på livsmedelsförpackningar. Som Anna Skipper. Hon förstår kanske allt hon läser. Det gör inte jag, men jag tittar bland annat efter transfetter, glutamat och sötningsmedel som är sådant som jag inte vill ha i mat. Nu måste jag lära mig mer eftersom tidiningarna igår uppmärksammade oss på andra tveksamma tillsatser i mat. Kolla DN.

Att godis innehåller saker som svårligen kan benämnas som naturliga och nyttiga är inte särskilt svårt att förstå. Om man har reflekterat över godis utseende, konsistens och smak någon gång bör man inte bli chockad. Jag tror att det är mest hälsosamt att äta naturlig mat för människor (och djur). Halvfabrikat är alltid ett sämre alternativ. Men vardagen innehåller mycket och ibland (ofta) måste maten stå på bordet snabbt. Jag försöker hitta halvfabrikat som inte innehåller skräp. Att det kommer fler och fler ekologiska produkter är bra eftersom reglerna för ekologisk mat är mycket hårdare, när det gäller konstiga tillsatser. Kolla den här artikeln. Det är inte helt lätt att servera nyttigheter varje dag, men det räcker nog om det blir för det mesta.

I helgen ska jag äta:
  • Mörka chokladkulor som bästa kollegan har sagt att jag bara måste prova.
  • Massor av smarrig frukt. Till exempel ananas och vindruvor som maken har köp hem.
  • Smaskigt fika. Sonen och jag har ett mindre lördagskonditori. Den här veckan kanske vi gör chokladbollar, igen, eller de här. Fyllningen ser hur god ut som helst. Jag har ett recept på en nektarinpaj också, som jag har varit sugen på länge. Den är ett tredje alternativ.
  • Det finns också en annan risk. Om vi skulle få för oss att åka till soptippen, det skulle behövas, så passerar vi en godisbutik. Maken kommer att stanna bilen, gå in och komma ut med en rejäl godispåse. Och vi pratar inte om något naturgodis nu. Då kan det hända att jag måste smaka. Om inte annat för att inte maken ska få i sig alla farligheterna själv. Det är inte alls säkert att det blir så. Men risken finns.

2 kommentarer:

Ida sa...

Vad är det för chokladkulor???
Jag vill ha!

Sara sa...

Jag kan visa dem i morgon när jag har köpt dem. Vet inte vad de heter. Har inte smakat dem förut, men har skyhöga förväntningar...